A Dal 2014: indul a pályázati szezon!

MTVA_logo_2012Tudósító: Klész Imre
Forrás: MTVA

Az MTVA és a Magyar Televízió Zrt. idén is keresi azt a dalt, amelyik Magyarországot képviseli 2014-ben Európa legnagyobb zenei versenyén, az Eurovíziós Dalfesztiválon. A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap nyilvánosságra hozta az idei pályázati feltételeket, amelyek alapján az előadók nevezhetik műveiket a megmérettetésre. Újdonság, hogy idén a magyar nyelvű dalszövegek mellett angolul, valamint Magyarország területén élő kisebbségek és etnikumok nyelvén íródott pályaműveket is vár a zsűri, azonban minden dalhoz csatolni kell magyar nyelvű szöveget is.

A Dal című, immár harmadik alkalommal képernyőre kerülő dalválasztó show legfontosabb célja, hogy új, igényes és minőségi magyar dalok szülessenek, amelyek közül a szakmai zsűri és a nézők közösen választják ki az egész országot képviselő művet. A Dal című többfordulós élő show-műsor előző két szériájának sikere megmutatta, hogy a hazai könnyűzenészeknek milyen nagy szükségük van arra, hogy a kevésbé ismert együttesek, előadók és szerzők országosan ismertté váljanak, és esélyt kapjanak a nemzetközi megmérettetésre is. A Dal című produkcióval a közmédia immáron hagyományt teremt, ezért jövő év elején ismét élő műsorban keresi majd a Dániában, Koppenhágában rendezett 59. Eurovíziós Dalfesztivál magyar indulóját.

 

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS

Eurovíziós Dalfesztivál 2014
Koppenhága – Dánia

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, mint a Magyar Televízió kizárólagos médiaszolgáltatója (MTVA) és a Magyar Televízió Zrt. (Magyar Televízió) 2014-ban ismét részt vesz a minden évben több mint 100 millió nézőt vonzó Eurovíziós Dalfesztiválon. A Koppenhágában megrendezendő verseny májusi elődöntőit és döntőjét az M1 élőben közvetíti.

Az Európai Műsorszolgáltatók Szövetségének (European Broadcasting Union, EBU) 59. Eurovíziós Dalfesztiválján a Magyarországot képviselő versenyzőt az MTVA nyilvános, az M1- en élőben sugárzott nemzeti döntő keretében, szakmai zsűri és a közönség bevonásával választja ki azon jelentkezők közül, akik pályaműveikkel december 1-ig az MTVA alábbi pályázati felhívására neveznek.

Pályázati feltételek:

Az Eurovíziós Dalfesztiválon magyar színekben induló versenyző(k) az ő(ke)t nevező MTVA-t és a Magyar Televízió Zrt.-t képviseli(k) a nemzetközi versenyen. A szervező EBU szabályzata értelmében kizárólag a versenydalt nevező televízió társaság felelőssége és döntési kompetenciája az őket képviselő dal és előadó kiválasztása. A pályázati határidőig beérkezett, a lenti feltételeknek mindenben megfelelő versenydalok közül elő zsűri választja ki azokat a dalokat, amelyek az élőben sugárzott nemzeti elődöntőkön versenyezhetnek. Az elődöntők legjobbjait a szakmai zsűri és a közönség választja ki, ezek kerülhetnek a döntőbe, ahol eldől, melyik dal képviseli Magyarországot 2014-ben Dániában.

1. A benevezett dal (sem a dalszöveg, sem a zene, sem külön-külön, sem együtt) nem kerülhetett kereskedelmi forgalomba, illetve nem hangozhatott el nyilvános előadás keretében 2013. szeptember 1. előtt.

2. A dal maximális hosszúsága három perc lehet. Az ennél hosszabb dalokat az EBU kizárja a versenyből.

3. Csak olyan előadó(k) nevezhet(nek), aki(k)nek korábban már jelent meg albuma vagy rádiófelvétele, illetve kiadóval kötött érvényes lemezszerződése és/vagy menedzsment háttere van.

4. Az Eurovíziós Dalfesztiválon résztvevő művészeknek 2014. májusáig, az első koppenhágai elődöntőig be kell tölteniük 16. életévüket.

5. Az Eurovíziós Dalfesztiválon a dal előadásában a színpadon maximum hat személy vehet részt. Élő állat szerepeltetése a színpadon nem engedélyezett.

6. Minden közreműködő előadóművész csak egy ország színeiben vehet részt ugyanabban az évben az Eurovíziós Dalfesztiválon.

7. A nevezők tudomásul veszik és elfogadják, hogy az Eurovíziós Dalfesztivál magyarországi nemzeti döntője a nevezett dalok és nem az előadók versenye, ezért a pályázatot kiíró dönt arról, hogy a dalt kinek az előadásában nevezi az Eurovíziós Dalfesztiválra.

8. A résztvevő műsorszolgáltatók dönthetik el, hogy előadóművészük az Eurovíziós Dalfesztivál koppenhágai döntőjében milyen nyelven énekel. A DAL című, hazai dalválasztó műsorfolyamban, amely Magyarország legjobb dalát hivatott megtalálni a műsorkészítők preferálják a magyar nyelvű dalok éneklését, de a dal szövege lehet angol nyelvű is és/vagy a Magyarországon élő kisebbségek és etnikumok hivatalosan elfogadott anyanyelvén is íródhatnak. Magyar nyelvű szöveg mindenképpen szükséges. A versenyzők a fenti nyelvű változatokat is leadhatják a dalokból, és ezek a zsűri döntése alapján a televíziós versenyben is bemutatásra kerülhetnek.
9. A színpadon az előadás kizárólag fél-playbackben történhet, ami azt jelenti, hogy csak az énekhang élő, a zenei kíséret felvételről szól minden esetben. Hangszerek csak díszletként használhatók, nem szólhatnak élőben.

10. Legkésőbb 2014. március 10-ig  lehet változtatni a dalszövegeken, az előadóművész vagy csoport megnevezésén, a dal címén, valamint a dal előadásának nyelvén, azaz mindabban, ami megjelenik a nyomtatott anyagokban, a brosúrákban, CD-borítókon és füzeteken.

11. A dalok szövege, illetve előadása nem csorbíthatja az Eurovíziós Dalfesztivál jó hírnevét. Politikai vagy hasonló jellegű dalszöveg, beszéd, gesztus nem engedélyezett az Eurovíziós Dalfesztivál alatt. A dalok szövegében vagy előadásában káromkodás vagy illetlen beszédmód nem engedélyezett. E szabály megszegése kizárással járhat.

12. Azon előadók, akik ellen érvényes büntetőeljárás folyik, vagy közbotrányt okozó viselkedésük bizonyított, automatikusan kizárhatóak a pályázók közül.

13. Az előadó/előadók, valamint a szerzők pályázatuk beadásával kijelentik, hogy más érvényes szerződésük nem gátolja őket az MTVA-val és a Magyar Televízióval való folyamatos együttműködésben, illetve szerződéskötésben.

14. A Magyar Televíziót és az MTVA-t képviselő előadóművész(ek) és stábja vállalja, hogy a nemzeti döntő és az Eurovíziós Dalfesztivál döntője közötti időszakban kiemelt figyelmet fordít a versenyen való szereplésre, továbbá az MTVA-val és a Magyar Televízióval együttműködve mindent megtesz a lehető legjobb elért eredmény érdekében, beleértve a Magyar Televízió és az EBU által megszabott határidők betartását és az összes promóciós célú szereplést. Az MTVA által szervezett promóciós szereplésekért az előadó(k) juttatást nem kérhet(nek) és nem fogadhat(nak) el. Az előadó(k) vállaljá(k), hogy  az MTVA által meghatározott időtartamban Koppenhágában tartózkodik(nak).

15. A versenyre kijutó dallal kapcsolatos átruházható kiadói és előadói jogok vonatkozásában az MTVA külön szerződést köt az Európai Műsorszolgáltatók Szövetségével (EBU).

16. A benyújtott pályaműnek az alábbiakat kell tartalmaznia:

– a hangzóanyagot audio fájl és mp3 formátumban CD-n;

 

– a versenydal végleges címét, zeneszerzőjét, szövegíróját, az előadó nevét illetve művésznevét

– az előadóról/előadókról és szerzőről/szerzőkről készült, sajtófelhasználásra alkalmas fotókat valamint az előadó(k) és a szerző(k) magyar és angol nyelvű szakmai életrajzát CD-n;

–  a dalszöveget írásban a benevezett nyelven és annak magyar nyelvű változatát

– videoklipet (ha már van) CD-n;

– írásos nyilatkozatot arról, hogy a pályázati feltételeket ismeri és elfogadja, annak mindenben megfelel (különös tekintettel annak 1. pontjára);
Az érvényes pályázathoz szükséges információkat összefoglaló, kötelezően kitöltendő és beküldendő pályázati űrlapot a http://www.adal2014.hu/ honlapról lehet letölteni.
A fenti dokumentumokat illetve CD-ket egy darab zárt borítékban, ajánlott levélként kell postára adni.

Bármelyik melléklet hiánya érvénytelenné teszi a pályázatot.

A pályázati anyagot az elbírálás után egy évig őrizzük meg.

A pályaművek postára adási határideje 2013. december 1, vasárnap éjfél.

A pályaműveket a következő címre várjuk:

EUROVÍZIÓS DALFESZTIVÁL

MTVA
1037 Budapest, Kunigunda útja 64.

110 Comments

Én annak is örülnék, ha végre nem egy 50 fős teremben lenne megtartva A Dal. Szerintem az idei műsört már elég sokan nézték, lehetne valami nagyobb teret is keríteni. Én mennék nézni élőbe, gondolom itt az oldalon is lenne pár jelentkező. Ha úgy van hogy megyek, nem jön velem valaki? Jó lenne vmi “fannal” menni. 😀

Zoli, én ezt nem értem. Szóval ha a 15 éve itt élő francia harmonikaművész akarja az országunkat képviselni, az nem gyanús, de ha egy magyarországi román/szlovák/stb., akkor az igen? 😀
A másik: szerintem az mondjuk úgy teljesen rendben lenne, ha egy magyarországi német/bolgár/lengyel/roma/egyéb kisebbségű előadó mondjuk egy kétnyelvű dallal képvisel minket, nem? De ha már itt tartunk, tényleg lehetne engedélyezni bármilyen nyelvet. Én szeretem a soknyelvű dalokat is.
Ami meg a szlovákokkal való viszonyunkat illeti, azt azért nem árt tudni, hogy a média még rátesz egy lapáttal. Szlovákiai magyar volt évfolyamtársam szerint igazából nem olyan rossz a helyzet, inkább csak a politikusokkal van gond. (Persze, volt olyan, hogy Kassán boltban nem akartak szóba állni se velünk, egyszerűen azzal fogadtak minket, hogy “nem beszélünk magyarul”… de olyan is volt, aki teljesen segítőkész volt, pedig tényleg egy szavunkat sem értette. Szóval teljesen emberfüggő.)

Az egészet ott kéne megvizsgálni, miért is nem lehet élőben előadni egy dalt?! Ez maga a ZENE kioltását idézi elő!
A zene attól zene, hogy valaki(k) játsz(anak)ik valamilyen hangszeren és ezáltal zenét képez(nek), harmóniákat, dallamokat szólaltat(nak) meg! Nagyon gagyi, hogy nem lehet élőben produkálni! Ez technikai felkészületlenséget vagy a lustaság gondolatát ébreszti az aktuális szervezőkre nézve! Az elgépiesedés és a média így is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a legtöbb ember “azt veszi amit kap” alapon befolyásolva van és sajnos emiatt el sem jut hozzájuk (vagy csak nagyon ritka esetben) olyan ZENE ami igazi értékeket képviselhet.
Ezt a kérdést kéne előbb boncolgatni azt gondolom!

Nos nekem a pályázati kiírással vannak gondjaim. Miért is kell lemezszerződésemnek lenni, ha akarok írni egy dalt? Nem az a cél , hogy jó dalok szülessenek, hanem azokat ismert rongyosra játszott szerzők és műanyag sztárocskák adják elő? Hiszen élő lemezszerződésük csak nekik van ma az országban. Nem a tehetség, hanem az ismertség számít mert sajnos már a közszolgálati TV-n is a nézettség számít, amit megértek de akkor ne írják ki versenynek mert így nem az.

Teljesen egyetértek veled. Az az érzésem, hogy nem az ország dalát keresik, hanem az ország lemezszerződését. Ez már tavaly is nagyon gáz feltétel volt és továbbra is ragaszkodnak hozzá, pedig ezzel egy rakás jó előadótól és rengeteg kiváló daltól veszik el a lehetőséget.
Mellesleg, jelentkezzetek az EEMD 2013-ra, kellenek a játékosok! További info a “Fórum: Szavazás a mindenem!” topicban.

Dani, mondd meg kérlek Boginak, hogy csak komoly dallal jelentkezzen. Az, amit tavaly mutatott leírhatatlanul kínos és amatőr volt…

Az ESC Reglement szerint, a kiírásukban nem szerepel a 3.pont,ami azt jelenti ,ha eltér a hazai kiírás a központilag kiadott
pályázattól akkor a központi ESC kiírás felülbírálja a hazai
pályázati kiírást.Tehát ez érvényes a lemezszerződésre, ami
az EBU szerint sehol nem kell Európában.
Svájcban egy szerző több művet is benevezhet

http://www.eurovisionplattform.sf.tv/videos

Kedves Stefano! A nemzeti döntő feltételeit kizárólag az azt szervező tévéadó állítja fel. Az EBU-nak szerintem semmi köze ahhoz, hogy az MTVA milyen szempontok alapján keres indulót!

“…kizárólag a versenydalt nevező televízió társaság felelőssége és döntési kompetenciája az őket képviselő dal és előadó kiválasztása.”

Az igen érdekes, ha egy előadóval felkészülnek a szerzők. Ezt követően meg kivehetik az előadót a játékból és másnak irányíthatják a dalt, ha úgy van kedvük?!
Ennél többet kell készülnie mindenkinek, hogy csak úgy kipöcköljék később.
Az előadók, ráadásul kiírás szerint, már legalább egy lemezt kiadtak, vagy ilyen szerződésük van.

Szia! Nem tudom hogy ez képezi-e a vita tárgyát, de annyi bizonyos, hogy az MTVA kiköthet szigorúbb szabályokat az EBU szabályozásánál, akár lazábbat is az előválogatóhoz, de a nemzetközi versenyen már teljesen Eurovízió kompatibilisnek kell lennie a dalnak. Az előadó személyének megváltoztatása pedig azért került be a szabályzatba, mert korábban Tompos Kátya lett volna a jelöltünk de a magas költségek miatt nem vállalta, Keresztes Ildikó vállalta volna, viszont ezt meg a zeneszerzők nem támogatták. Így került a képbe Ádok Zoli. Nem vagyok bennfentes de emlékszem a dolgokra.

Stefano, nem kell benfenntesnek lenni ahhoz, hogy felgörgessem és megkeressem az erre vonatkozó részt a cikkből.
Inkább örülnétek, hogy van egy színvonal, és nem engednek akárkit jelentkezni. Szerintem mindenkinek az a vágya, hogy egy minőségi produkciót állítsunk színpadra, és ha azt nézzük egy új arcot sosem támogat annyira az ország, mint egy már ismertet.

Itt több dolog nekem nem világos. Tompos Kátyával indultak el a versenyen eredetileg a szerzők? Ő énekelte a dalt, amit neveztek?
A magas költségek mit jelent? Milyen és kit terhelő költségek?

A részvétel a fontos nem a győzelem és főleg nem a kirekesztés !Mennyit kap a TV az álambácsitól a Dalversenyre?
Nem futja az útra? Legyen hát 1 bemondó és 2 zsűritaggal kevesebb és máris megvan a zsozsó!

Nekem lennének elképzeléseim egy új formátumú “A Dal”-ra. Szerintem ez jól nézne ki:

A stúdió egyszerűen katasztrófa. Túl kicsi. Lehetne az X-Faktor stúdiójában csinálni az egészet.

A formátumot így képzelem el: lenne 4 elődöntő, mindenhol 6 dal versenyezne. A 6-ból 2 bejutna közvetlenül a döntőbe, 2 egy úgynevezett “Második Esély”-fordulóba, 2 pedig kiesne.

Így már lenne 8 dal a döntőben, és 8 a “Második Esély”-fordulóban. A 8-ból 4 bejutna a 8, már döntős mellé, így 12 dal lenne a döntőben.

A szavazás az ESC-es szavazási rendszerrel menne, tehát az 1-8, 10, 12-es rendszerrel. Emellett 3 fordulóból állna: az első fordulóban a zsűri szavazna (természetesen ESC-es szavazással).

A második fordulóban a “Nemzetközi Zsűri” szavazna, ugyanígy, ESC-es szavazással. A nemzetközi zsűri az alábbi országokból állna: Szlovákia, Ukrajna, Románia, Szerbia, Horvátország, Szlovénia, Ausztria és az adott évi rendező ország (jelen esetben Dánia, ha ez a formátum lenne érvényben).

Ezután jönne a harmadik forduló: ugyanaz, mint az előzőek, csak itt a megyék és Budapest szavaznának.

Emellett az ESC-es szavazási rendszer érvényes lenne az elődöntőkre is. Szerintetek?

Életképes ötlet 🙂 A lebonyolítása emlékeztet a már sikeresen bevált svéd Melodifestivalenre, illetve az általam YouTube-on kreált “A Dal 2014 – koncepció”-ra is 🙂 A szavazás pedig nagyon ötltes, olyan mint a kilencvenes években volt a magyar nemzeti döntőkön, amikor a vidéki zsűriket kapcsolta telefonon Vágó István. Ha nem is az X-Faktor stúdiójába, de minimum ki lehetne vinni a Millenárisra, ahol a 2012-es Fonogram is volt. A Papp László lehet túl nagy lenne, de ha csak egyestés döntő lenne, mint Dániában a DMGP, akkor le lehetne bonyolítani ott is. Az igény az mindenképpen meglenne rá. Főleg arra, hogy az átlagos magyar tévénéző talán nyitott lenne egy olyan magas színvonalú műsorra, ahol nem a zsűri csipkelődése az egyik vezérfonal – félreértés ne essék, nincs nagyobb bajom A Dal zsűrijével – hanem vicces felvezető kisfilmek; karakteres, fiatal, vicces, de mégis jó modorú műsorvezető(k) és persze csak európai színvonalú produkciók. Lehet, hogy túlzottan MF-kópia lenne A Dal, de sikeres lehetne, és még nagyobb jövője lehetne így a továbbiakban. Nem utolsó dolog, hogy a megfelelő mennyiségű energia és pénz belefércelése mellett ez az MTVA-nak is hosszútávon jól kamatozna. De ne legyünk elégedetlenek; örüljünk, hogy ez is van 😉 A versenyszabályokról: biztosan beleszólhat a szabályokba a nemzeti műsorsszolgáltató. Emlékezzünk csak a 2010-es román nemzeti döntő kiírására, ahol azért nem tudott elindulni Dancs Annamari, mert a dala korábban megjelent, mint hogy először előadta volna a nemzeti döntő első adásában; pedig az első adás nem október 1-jén volt…

A Dalt ki kellene vinni a tévéstúdióból, a Millenáris ideális lenne szerintem is. Szerintem ne akarjunk ikszfaktort csinálni a válogatóból, az a színpad nekem nem tetszik, sőt unalmas. Bár a tetszés szubjektív 🙂

Kérhetek linket a youtubeos cucchoz? Egyébként tetszik Dani ötlete, csak a nemzetközi zsűris része nem. Reméljük egyszer talán megvalósul. 🙂

Gondolkodom rajta, hogy csináljak-e én is egy videót az elképzelésemhez. Habár a formátum leírása angolul nem biztos, hogy olyan könnyen menne. A többivel nem lenne gond.

Van egy újabb ötletem egy új formátumra, ez most jutott eszembe:

Minden megye és Budapest külön-külön küldenének be 1 dalt, és így csak egy döntő lenne, 20 résztvevővel. A szavazás az ESC-es szavazás lenne, és ugyanúgy, ahogy a másik ötletemnél, három fordulóban zajlana: 1. zsűri, 2. nemzetközi zsűri, 3. megyék és Budapest külön-külön.

(Ez amúgy egy kicsit hasonlít a németeknél népszerű Bundesvisionre, ami arról szól, hogy a 16 német tartomány versenyez, és ESC-es szavazás van, csak ott magukra is szavazhatnak. Amúgy azt Stefan Raab, a 2000-es német induló, illetve 2011-es műsorvezető találta ki. Szerintem az a verseny simán lehetne a német ND.)

A baj ezzel az hogy Magyarország centralizált (tehát Budapesten van “minden”) ellentétben Németországgal…ezért értelmetlen lenne hogy a megyék küldenek dalt. A megyés szavazást (ami régebben zsűrivel már volt nálunk is) viszont én is jó ötletnek tartom. Szerintem jót tenne A Dal-nak ha pontos adatokkal hoznák ki a győztest (mint a norvégok).
De inkább legyen egy nagyon jó daluk/produkciónk és az nyerni fog bármilyen rendszerben! 🙂

IGEEEN!! Mindenképp szeretném látni a Dalban, atom volt a produkció, maga a szám is szuper, Enikő jól néz ki… Az élő énekkel nem tudom, hogy áll, de ha az is a helyén van, akkor ez akár jól is elsülhet Koppenhágában. 😀

Ez nekem is tetszett. A kiírás szabályainak is megfelel, csak kicsit vágni kellene belőle. Viszont a színpadi megvalósítás nagyon ott volt!
Van fenn élő videó is a tubuson, bár elég nagy az alapzaj, alapvetően nem rossz Enci, de még van hova előre. (Bár minél többször énekli élőben koncerteken, annál jobb lesz úgyis.)

Sziasztok! Nem értek hozzá, de sztem Palya Bea hatalmas siker lehetne és ő igazán az az ember aki hitelesen képviselné Magyarországot. Remélem őt is megkeresik a szervezők.

Comments are closed.