A GfK Hungária 2013 márciusában a nagy visszhangot kiváltó magyarországi döntő után ezer 15-69 éves felnőttet kérdezett meg kor, nem és lakóhely szerint reprezentatív kutatásában az Eurovíziós Dalfesztivál eredményéről. A válaszokból kiderült, hogy a kutatásban részt vevő nézők többsége is ByeAlex „Kedvesem” című produkcióját juttatta volna a nemzetközi döntőbe. A dalt ismerők nem túl optimisták a magyar versenyző esélyeit illetően: alig több mint negyedük várja az első tízbe ByeAlexet.
A GfK Hungária márciusi megkérdezésére válaszul a 15-69 éves lakosságnak mintegy fele (49 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy nyomon követte az Eurovíziós Dalfesztivál magyarországi döntőjét, többségük (32 százalék) a televízióban. A vizsgálat során az is kiderült, hogy a hölgyek tájékozódtak inkább a fejleményekről: 57 százalékuk látta a műsort, illetve hallott vagy olvasott róla.
Mint ismeretes, a zsűri döntése alapján a nézők Radics Gigi, ByeAlex, Vastag Tamás és Kállay-Saunders András közül szavazhattak arról, hogy ki képviselje hazánkat a nemzetközi versenyen. A döntőt végül ByeAlex „Kedvesem” című produkciója nyerte meg. A telefonos szavazást követően heves vita alakult ki a sajtóban, az interneten és hétköznapi beszélgetésekben, hogy valóban a legmegfelelőbb produkció képviseli-e Magyarországot Malmöben.
Többen a kiválasztás módszerét vagy tisztaságát is kétségbe vonták. A GfK Hungária médiakutatóinak vizsgálata alapján pedig a szavazási rendszer jól vizsgázott: ByeAlex „Kedvesem” című száma nem csupán a szavazatot leadók körében volt népszerű. A nézők közül legtöbben (38 százalék) a „Kedvesem” című dalt juttatták volna tovább a nemzetközi versenyre. A második legnagyobb rajongótábora Radics Gigi „Úgy fáj” című dalának volt (16 százalék). A harmadik helyen pedig Kállay-Saunders András „My Baby” című produkciója szerepelt (13 százalék).
A „Kedvesem” kissé népszerűbb volt a férfiak (42 százalék), illetve a fiatalabb, 15-29 éves korosztály körében (45 százalék). Az idősebbeknek (50-69 éveseknek) inkább Radics Gigi produkciója tetszett, a hölgyeket pedig Kállay-Saunders András produkciója fogta meg az átlagosnál jobban.
A hazánkat képviselő dal kiválasztása körüli vita oka az is lehet, hogy bár a „Kedvesem” dalt nagyon sokan ismerik, az igencsak megosztja a közönséget: a számot ismerők több mint felének (54 százalék) tetszik, 45 százaléknak inkább nem. A rajongók aránya, vagyis azoké, akiknek „nagyon tetszett” a szám, viszonylag alacsony, mindössze 12 százalék.
Még azok, akik ByeAlexet szerették volna döntőbe juttatni, sem rajongói egyöntetűen a dalnak, 28 százalékuknak nem igazán tetszik a szám. Arra a kérdésre, hogy vajon miért szavaznának rá mégis az egyik magyarázat az lehet, hogy a többi produkció még ennyire sem nyerte el tetszésüket. Az is lehetséges magyarázatul szolgálhat, hogy a választás nem a „tetszésen”, hanem más motiváción, például a produkció egyediségén, formabontó jellegén alapul. A Kedvesem elutasítása a Kállay-Saunders Andrást döntőben látni kívánó, és így csalódottak körében a legnagyobb: 58 százalékuknak nem tetszett a dal.
Nehéz megjósolni, hogy a produkció hogyan fog szerepelni a nemzetközi megmérettetésen. A helyezés a nézők szavazatán dől el és a produkciók megítélése mellett sokat nyom a latba az egyes nemzetek közötti rokonszenv, valamint a külföldön élő hazaszavazók száma. A GfK kutatói mindazonáltal megkérték válaszadóikat, hogy tegyenek kísérletet a produkció helyezésének megtippelésére. A „Kedvesem” című dalt ismerők 89 százaléka mert eredményt jósolni.
Az eredmények szerint a dalt ismerőknek mintegy tizede gondolja, hogy a dal dobogós helyre kerülhet és összesen 28 százalék reménykedik top10-es helyezésben. Nagyjából ugyanannyian gondolják, hogy a dal bekerül az első húszba (54 százalék), mint ahányan ennél rosszabb helyezésre számítanak (46 százalék). Akiknek „nagyon tetszik” a dal, azok közül sem reménykednek sokan előkelő helyezésben: csak 21 százalékuk gondolja, hogy kedvencük dobogós helyen végezhet.
A GfK-ról
A GfK a világ egyik legnagyobb piackutató vállalata, amely világszerte több mint 100 országban 12°000 szakértővel nap mint nap azon dolgozik, hogy megismerje és megértse az emberek gondolkodás- és életmódját, valamint vásárlási szokásait. Folyamatos innovációval, a legújabb technológiák és módszertanok alkalmazásával a GfK lehetőséget ad ügyfeleinek, hogy megismerjék a számukra legfontosabbakat: a vásárlókat. A GfK árbevétele 2012-ben elérte az 1,51 milliárd eurót. További információért látogasson el a www.gfk.hu címre.
Köszi a cikket, érdekes olvasmány volt 🙂 Valamiért nekem úgy rémlett korábbról,mintha KSA-t hozták volna ki második helyre, de igazából a lényegen annyira nem változat.:)
Érdekes, nekem internet-szerte az volt az egészen határozott benyomásom, hogy Szilviék támogatói illetve Radics Gigi támogatói között volt a legerősebb Alex elutasítottsága. Illetve Keresztes Ildikó rajongói is nagyon hangosan nehezteltek, hogy Ildi pont lecsúszott a végső négyből – Alex miatt. Szinte egyszer sem olvastam, hogy „nincs igazság, nem Alexnek, hanem Andrásnak kellett volna nyernie.” Annál többször hangzott el ilyen mondatokban Gigi vagy Szilvi és Dénes neve.
Ábszolúte mindegy, ki nyer, a többség szinte soha nem lehet teljesen elégedett, mivel győzni 50% alatt is lehet, sőt ritka az efeletti arány. 60 százalék a többi dalon oszlott el. A gond akkor kezdődik, amikor ezt a zemberek nem képesek felfogni. Az Eurovízió győztese sem fog 20-30%-nál többet összeszedni.