Naptár

2013. május
h K s c p s v
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kategóriák

Recent Posts

Legutóbbi hozzászólások

Fórumlista

GfK Hungária: A Dal 2013 szavazási rendszere jól vizsgázott!

byealexForrás: GfK Sajtószolgálat

A GfK Hungária 2013 márciusában a nagy visszhangot kiváltó magyarországi döntő után ezer 15-69 éves felnőttet kérdezett meg kor, nem és lakóhely szerint reprezentatív kutatásában az Eurovíziós Dalfesztivál eredményéről. A válaszokból kiderült, hogy a kutatásban részt vevő nézők többsége is ByeAlex „Kedvesem” című produkcióját juttatta volna a nemzetközi döntőbe. A dalt ismerők nem túl optimisták a magyar versenyző esélyeit illetően: alig több mint negyedük várja az első tízbe ByeAlexet.

A GfK Hungária márciusi megkérdezésére válaszul a 15-69 éves lakosságnak mintegy fele (49 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy nyomon követte az Eurovíziós Dalfesztivál magyarországi döntőjét, többségük (32 százalék) a televízióban. A vizsgálat során az is kiderült, hogy a hölgyek tájékozódtak inkább a fejleményekről: 57 százalékuk látta a műsort, illetve hallott vagy olvasott róla.
Mint ismeretes, a zsűri döntése alapján a nézők Radics Gigi, ByeAlex, Vastag Tamás és Kállay-Saunders András közül szavazhattak arról, hogy ki képviselje hazánkat a nemzetközi versenyen. A döntőt végül ByeAlex „Kedvesem” című produkciója nyerte meg. A telefonos szavazást követően heves vita alakult ki a sajtóban, az interneten és hétköznapi beszélgetésekben, hogy valóban a legmegfelelőbb produkció képviseli-e Magyarországot Malmöben.

Többen a kiválasztás módszerét vagy tisztaságát is kétségbe vonták. A GfK Hungária médiakutatóinak vizsgálata alapján pedig a szavazási rendszer jól vizsgázott: ByeAlex „Kedvesem” című száma nem csupán a szavazatot leadók körében volt népszerű. A nézők közül legtöbben (38 százalék) a „Kedvesem” című dalt juttatták volna tovább a nemzetközi versenyre. A második legnagyobb rajongótábora Radics Gigi „Úgy fáj” című dalának volt (16 százalék). A harmadik helyen pedig Kállay-Saunders András „My Baby” című produkciója szerepelt (13 százalék).
A „Kedvesem” kissé népszerűbb volt a férfiak (42 százalék), illetve a fiatalabb, 15-29 éves korosztály körében (45 százalék). Az idősebbeknek (50-69 éveseknek) inkább Radics Gigi produkciója tetszett, a hölgyeket pedig Kállay-Saunders András produkciója fogta meg az átlagosnál jobban.
A hazánkat képviselő dal kiválasztása körüli vita oka az is lehet, hogy bár a „Kedvesem” dalt nagyon sokan ismerik, az igencsak megosztja a közönséget: a számot ismerők több mint felének (54 százalék) tetszik, 45 százaléknak inkább nem. A rajongók aránya, vagyis azoké, akiknek „nagyon tetszett” a szám, viszonylag alacsony, mindössze 12 százalék.

graf2013

Az Eurovíziós Dalfesztivál döntős dalait legtöbbre értékelők aránya (az adatok százalékban kifejezve)
Forrás: Kutatás a 2013-as Eurovíziós Dalfesztivál magyar dala kapcsán, GfK Hungária

Még azok, akik ByeAlexet szerették volna döntőbe juttatni, sem rajongói egyöntetűen a dalnak, 28 százalékuknak nem igazán tetszik a szám. Arra a kérdésre, hogy vajon miért szavaznának rá mégis az egyik magyarázat az lehet, hogy a többi produkció még ennyire sem nyerte el tetszésüket. Az is lehetséges magyarázatul szolgálhat, hogy a választás nem a „tetszésen”, hanem más motiváción, például a produkció egyediségén, formabontó jellegén alapul. A Kedvesem elutasítása a Kállay-Saunders Andrást döntőben látni kívánó, és így csalódottak körében a legnagyobb: 58 százalékuknak nem tetszett a dal.

Nehéz megjósolni, hogy a produkció hogyan fog szerepelni a nemzetközi megmérettetésen. A helyezés a nézők szavazatán dől el és a produkciók megítélése mellett sokat nyom a latba az egyes nemzetek közötti rokonszenv, valamint a külföldön élő hazaszavazók száma. A GfK kutatói mindazonáltal megkérték válaszadóikat, hogy tegyenek kísérletet a produkció helyezésének megtippelésére. A „Kedvesem” című dalt ismerők 89 százaléka mert eredményt jósolni.

Az eredmények szerint a dalt ismerőknek mintegy tizede gondolja, hogy a dal dobogós helyre kerülhet és összesen 28 százalék reménykedik top10-es helyezésben. Nagyjából ugyanannyian gondolják, hogy a dal bekerül az első húszba (54 százalék), mint ahányan ennél rosszabb helyezésre számítanak (46 százalék). Akiknek „nagyon tetszik” a dal, azok közül sem reménykednek sokan előkelő helyezésben: csak 21 százalékuk gondolja, hogy kedvencük dobogós helyen végezhet.

A GfK-ról
A GfK a világ egyik legnagyobb piackutató vállalata, amely világszerte több mint 100 országban 12°000 szakértővel nap mint nap azon dolgozik, hogy megismerje és megértse az emberek gondolkodás- és életmódját, valamint vásárlási szokásait. Folyamatos innovációval, a legújabb technológiák és módszertanok alkalmazásával a GfK lehetőséget ad ügyfeleinek, hogy megismerjék a számukra legfontosabbakat: a vásárlókat. A GfK árbevétele 2012-ben elérte az 1,51 milliárd eurót. További információért látogasson el a www.gfk.hu címre.

3 hozzászólás GfK Hungária: A Dal 2013 szavazási rendszere jól vizsgázott!

  • Vivi

    Köszi a cikket, érdekes olvasmány volt 🙂 Valamiért nekem úgy rémlett korábbról,mintha KSA-t hozták volna ki második helyre, de igazából a lényegen annyira nem változat.:)

  • Ysu73

    Érdekes, nekem internet-szerte az volt az egészen határozott benyomásom, hogy Szilviék támogatói illetve Radics Gigi támogatói között volt a legerősebb Alex elutasítottsága. Illetve Keresztes Ildikó rajongói is nagyon hangosan nehezteltek, hogy Ildi pont lecsúszott a végső négyből – Alex miatt. Szinte egyszer sem olvastam, hogy „nincs igazság, nem Alexnek, hanem Andrásnak kellett volna nyernie.” Annál többször hangzott el ilyen mondatokban Gigi vagy Szilvi és Dénes neve.

  • Zsolti

    Ábszolúte mindegy, ki nyer, a többség szinte soha nem lehet teljesen elégedett, mivel győzni 50% alatt is lehet, sőt ritka az efeletti arány. 60 százalék a többi dalon oszlott el. A gond akkor kezdődik, amikor ezt a zemberek nem képesek felfogni. Az Eurovízió győztese sem fog 20-30%-nál többet összeszedni.