Szerző: Klész Imre
Forrás: old.eschungary.hu
Magyarország ismét versenydal nélkül maradt. A versenyzők és lemezgyárak elengedték a fülük mögött a versenykiírás feltételeit. Mindenesetre örülhetünk: már 3 dalt biztosan megismerhetünk, aki pályázott az Eurovízióra! A Fonogramon viszont ne várjon senki sem eurovíziós dalbemutatót.
Kezdődött az egész dolog azzal, hogy kiírt a Magyar Televízió január 14-én egy nyilvános pályázatot, ahol a beérkező dalok közül zsűri fogja eldönteni, ki fogja képviselni hazánkat a 2009-es Eurovízión. A versenykiírásnak voltak sarkalatos pontjai is,
http://eurovision.mtv.hu/?cont=news_ebu&id=12
amit később kiderült, hogy figyelmen kívül hagytak a jelentkezők. Például a friss dalok garantálására vonatkozólag „A benevezett szám (dalszöveg és zene) nem kerülhetett kereskedelmi forgalomba, illetve nem hangozhatott el nyilvános előadás keretében 2008. október 1. előtt.” Vagy a kereskedelmi tévék exkluzív szerződési feltételeit kivédendő „Az előadó/előadók, valamint a szerzők kijelentik, hogy más érvényes szerződésük nem gátolja őket az MTV Zrt-vel való folyamatos együttműködésben, illetve szerződéskötésben.” Illetve a részletes EBU szabályzatban, azon belül a 6. § (1)-ben foglalt
http://eurovision.mtv.hu/download/EDV_2009_Szabalyzat.doc
„A verseny befejező szakaszában való részvétel feltételeként, továbbá az Eurovíziós Dalverseny, a résztvevő dalszövegírók, és előadóművészek nemzetközi hallgatóság előtti lehető legintenzívebb reklámozása céljából az egyes résztvevő műsorszolgáltatóknak biztosítaniuk kell, hogy a dalszövegíró(k), zeneszerző(k) és a kiválasztott dal más lehetséges jogtulajdonosa(i) készek legyenek átruházni az alábbi átruházandó jogokat (kivéve, ha az ilyen felhasználási jogokat nem egy jogdíj-beszedő társaságtól kell megszerezni).”
Nos, a fenti pontok figyelembe vételével az MTV zsűrije nem APEH-es módszerekkel kezdte vizsgálni, hogy ki az aki csal és ki az, aki nem. Teljesen pozitív, jóhiszemű módon választotta ki az első dalt. Meglehetősen kellemetlen, hogy egy olyan nagy világcég, mint a Warner, olyan dalt próbáljon indítani a versenyen, amiről nem tudja, hogy egyszer már megjelent. Persze itt felmerül a dalszerző felelőssége is, aki előtt nem ismeretlen az Eurovízió, hiszen az idei svéd nemzeti döntőn is indított dalt. Felmerültek még az október 1 szabállyal kapcsolatban olyan dolgok is, hogy bizonyos előadó(k) szándékosan úgy küldtek be dalt, hogy tudták, a daluk jóval 2008 előtt jelent be, és talán olyan alapon, hogy majdcsak nem veszi észre senki sem ezt a turpisságot. Hát azt hiszem, a világ minden rajongói fóruma éles szemmel és füllel figyeli az eseményeket, és ha valami nem stimmel, így Mark dala is egy éjszaka alatt meg tudott bukni.
A legújabb visszalépésünkkel kapcsolatban pedig úgy tűnik, mintha nem is lett volna komoly annak a dalnak a nevezése. Vagy ha igen, esetleg a lemezkiadó későn eszmélt arra, hogy a dal jogdíjairól le kellene mondania. Egy ilyen versenyt komoly felkészülés és rengeteg próba előz meg, ami egy hónapot is elvehet a művész életéből, cserébe hatalmas tapasztalatot nyerhet abban, hogy milyen szerepelni több millió ember előtt egy olyan környezetben, ahol a versenyzőket tisztelet és imádat veszi körül, és ahol nagyon bénító élmény tud lenni az, hogy mennyire profi a szervezés.
Hogy mi lesz a jövő? Annyi biztos, hogy a zsűrinek elő kell vennie a többi favoritját, tételesen ki kell kérdezni a jelölteket és lemezkiadóikat a verseny minden egyes pontjáról, egyértelmű válaszokat kell kapni arra, hogy tényleg nem adta-e ki a zeneszerző a nevezett dalt a világ másik pontján, tényleg 2008. október 1 után jelent-e meg, tényleg az MTV rendelkezésére tud-e állni a versenyt megelőzően minimum 30 napig az énekes (részletek az MTV-nél), illetve lemondanak-e a jogdíjakról. Emellett a zsűrinek egyfajta bírósági szerepet is el kell játszania: rengeteg szabályon át kell nyomni a versenydalokat, mert úgy tűnik, igen kevés azoknak a pályázatoknak a száma, akik tényleg a kívánalmaknak megfelelő dalt adtak be. Például olyan alapvető kérdéssel kell kezdeni, hogy az énekes betölti-e a verseny napjáig a 16. életévét. Ki tudja, lehet hogy gyerekeket is indítottak a versenyen. Figyelni kell azt is, hogy ne legyen politikai tartalmú a dal, ne kockáztassa az Eurovízió jó hírnevét, ne próbáljanak élő állatot felvinni a színpadra, és még lehetne folytatni. És persze hozzá kell venni azt is, hogy minden versenyző CD-t, DVD-t, sok promó anyagot visz magával a nemzetközi versenyre, fellépéseket kell vállalni, utazást, szállást, a kísérők költségeiben is helyt kell állni a lemezkiadó vagy szponzor segítségével, akinek logója nem jelenthet meg a versenyen, mert csak a központi támogatóknak vannak fenntartva a reklámfelületek. Na jó, a verseny előtt és után a reklámblokkban biztos lesz hely mindenkinek. Ez már az MTV jogköre. Annyi biztos, a zsűri lassabban fog ezúttal döntésre jutni. Ha ki kell deríteni egy dalról, hogy plágium-e, vagy sem, az Eurovízió rajongói ezt hamar meg fogják tenni.
Igaz, hogy március közepén kell bemutatni a versenydalokat a Delegációvezetők Találkozóján, de ott már a megváltoztathatatlan dalszöveggel, videóanyaggal kell rendelkezni, így hogy minden rendben meglegyen, március elejéig már végezni kellene az utolsó simításokkal is. Nem lesz könnyű munkája a zsűrinek, sajnos a pályázók csalása miatt inkább a szabályosságra kell jobban koncentrálni, mint arra, hogy a dal hogy működhet az Eurovízió színpadán. De ha igaz a mondás, hogy három a magyar igazság, akkor lehet, hogy ez a legjobb, ami történhetett velünk, mert mindenki egyöntetűen elégedett lesz a legújabb dallal. És ha valaki azt mondja, hogy égetjük, vagy lejáratjuk magunkat, az kit érdekel? A színvonal nélküli nemzeti döntő rendezése sem jobb, és egyébként is, március közepéig a köztelevíziók döntik el, hogy milyen dalt küldenek a versenybe. A kiválasztás módszere pedig mindenki „belügye”. Örüljünk annak, hogy nagyon izgalmasra sikeredett az idei válogató!
Comments
6 hozzászólás a(z) “Magyarország: Keleten a helyzet fokozódik” bejegyzéshez
Nagyon jó cikk.Minden szavával egyetértek…
„sajnos a pályázók csalása miatt inkább a szabályosságra kell jobban koncentrálni, mint arra, hogy a dal hogy működhet az Eurovízió színpadán”
Ez a mondat nagyon elkeserít…olyan dalt fognak keresni, amibe már tuti nem lehet belekötni, nem figyelve azt, hogyan is állja meg a helyét az ESC-n, ez már a legkevesebb az MTV-nek. …
Én is! Ilyen emberek kellenek ide! Egyébként, szerintem nem lehet még botrányról beszélni, mivel az átlag magyar, vagy európai még azt sem tudja, hogy mikor is lesz egyáltalán a verseny! csak a verseny előtti héten eszmél rá, hogy megint május van!!! Persze mi eurovizió rajongók már tavaly május óta ezt várjuk és tudunk minden apró részletet! De mondjuk szerintem az MTV semmiben sem hibás, hacsak abban nem, hogy nem járt utána a dalok eredetének! De ez is a pályázók erkölcséből ered, szóval az MTV szerintem makulátlan!
Én is egyerértek a cikkel, de nem bánnám ha én is bele tudnék szólni a döntésbe.
Szerintem Pflum Orsitavalj jo volt, a szam az nagon coool volt…..Nox se lenne rosz, Zseda…..
egyetértek a cikkel