Az Eurovízió szervezői reagáltak a szavazással kapcsolatos hírekre

Jan Ola Sand. Photo: Sander Hesterman (EBU)
Jan Ola Sand. Photo: Sander Hesterman (EBU)

Tudósító: Klész Imre
Forrás: eurovision.tv

– Európa nézőinek milliói, és a versenyzők akik szívüket és lelküket tették produkcióikba, igazságos és átlátható eredményeket érdemelnek meg – mondta Jon Ola Sand, az Eurovíziós Dalfesztivál főellenőre válaszul azokra a kérdésekre, amik a szavazás tisztaságával kapcsolatban merültek fel.

“Titkos felvétel Litvániában”
Néhány órával a múlt szombati döntő előtt egy titkos filmfelvétel jelent meg a litván médiában, ami egyértelműen bemutatta, hogy két ember milyen módon veszi rá az embereket arra, hogy küldjenek sok szavazatot valamelyik versenyző kérésének megfelelően.

Sand válasza: “Még nem fejeződött be a vizsgálat ebben az ügyben, de hadd nyomatékosítsam hogy ezen személyeknek a szándéka még nincs tisztázva, és semmilyen kapcsolat nem létezik a két személy, az azeri delegáció, az azeri művész és az azeri EBU tag Ictimai TV között a videóban.”

Az EBU a Digame nevű céggel dolgozik a televoting levezénylésével kapcsolatban már majdnem 10 éve. A Digame technikája a közönségszavazásokat teljes mértékben professzionális biztonsággal kezeli, melybe bele van építve egy olyan rendszer is, ami felismeri az úgynevezett “erő-szavazásokat”, amikor személyek vagy számítógépes rendszerek szisztematikusan egyetlen kiválasztottra szavaznak. Az EBU és a Digame által támasztott kritériumok alapján, a PwC (egy független társaság, amely a szavazatok érvényességét ellenőrzi) ellenőrzése után a szavazatok összeszámlálásakor az ilyen “erő-szavazáson” alapuló voksok figyelmen kívül lettek hagyva.

Azerbajdzsán nem adott pontot Oroszországnak
Az EBU megvizsgálta azokat a híradásokat, melyek a nemzetközi médiában terjednek Azerbajdzsán elnökének az azeri zsűri és az azeri közönségszavazatok kivizsgálásával kapcsolatban. Az EBU számára rendkívül fontos, hogy fenntartsa a szakértőkből álló zsűri függetlenségét minden egyes résztvevő országban. A televoting és a zsűri szavazásának összesítésekor – ahol mindkét fél szavazatát 50%-os súllyal kell figyelembe venni – nem eredményezett top 10-es eredményt Oroszország számára Azerbajdzsántól. Így Azerbajdzsán nem díjazta egy ponttal sem Oroszországot. Ezt az adatot hitelesítette közjegyző, a szavazást lebonyolító partnerünk a Digame és egy független megfigyelő a PwC-tól.

Sand hozzátette: Az Eurovíziós Dalfesztivál szervezőjeként az EBU elsődlegesen a szervezet tagjait, a nemzeti közműsor szolgáltatókat szolgálja (Azerbajdzsánban az Ictimai TV-t). Hisszük, hogy a Dalfesztivál politikamentes szelleme a sarokköve a maradandó sikernek, és megteszünk mindent ennek védelmében.”

A szakértői zsűrire gyakorolt bármilyen politikai nyomás, ami a független értékelés elferdítéséhez vezetne, az Eurovíziós Dalfesztivál szabályainak megsértését jelentené, és ezt ennek megfelelően kezelnénk.

Proaktív megközelítés
– 1998 óta az Eurovízió közelében dolgozom, és minden évben felütik a fejüket olyan hírek, melyek szabálytalanságokat vélnek felfedezni a szavazással kapcsolatban. Különösen idén, úgy éreztük hogy itt az ideje, hogy határozottan foglalkozzunk ezekkel a pletykákkal – válaszolta Sand több média megkeresésére.

A folyamatok gyorsítása érdekében a PwC plusz megfigyelőket küldött a versenyen résztvevő köztelevíziókhoz, ezt a tényt csak röviddel a közvetítés előtt hozták nyilvánosságra. Ők hitelesítik többek között azt is, hogy a zsűri szavazása szabályszerű volt-e. A PwC megfigyelők interjúkat szerveztek a közmédiumok képviselőivel azért, hogy értékeljék a különféle pletykákat.

A szavazás tisztaságának érdekében minden zsűritagot megkértek, hogy írjanak alá egy olyan nyilatkozatot, melyben garantálják, hogy független döntéseket hoztak, valamint újabb nyilatkozatot is alá kellett írniuk melyben garantálták, hogy valóban szakértők. A zsűri szavazását közjegyző hitelesítette, aki visszaigazolta az EBU-nak és a PwC képviselőinek, hogy minden a szabályoknak megfelelően zajlott le.

Azért, hogy a verseny egyik sarokköve, azaz a szavazás minél igazságosabb és átláthatóbb legyen, az EBU folyamatosan felülvizsgálja a szabályokat és folyamatokat és szigorítja, ha szükséges.

Azonnal cselekszünk
Néhány újságíró megkérdezte, hogy milyen következményei lennének annak, ha a szabályokat mégis megsértené valaki.
Dr. Frank Dieter Freiling, az Eurovízió referencia csoportjának elnöke: “Hadd tisztázzam ezt egyszer s mindenkorra: ha bármilyen egyértelmű bizonyítékát találjunk annak, hogy valaki megszegte a szabályokat, “erő-szavazás”-ra buzdít, a versenyen részt vevő tagjaink érdekeinek figyelembe vétele miatt azonnal cselekszünk annak érdekében, hogy megőrizzük a Dalfesztivál márkájának hitelességét.

30 Comments

Szerintem undorító az azeriek hozzáállása ehhez a versenyhez. Már 2009-ben el kellett volna őket ’tiltani’ egy évre a részvételtől, most meg azért reklamálnak mert ők nem adtak pontot oroszországnak? Szánalmas…

A litván szavazásra buzdítós videónál már meg sem lepődök, hogy azeriekről van szó… -_-

“erő-szavazásokat”, amikor személyek vagy számítógépes rendszerek szisztematikusan egyetlen kiválasztottra szavaznak, alapuló voksok figyelmen kívül lettek hagyva.

Ez szerint az én szavazataim nem számítotatt az utóbbi években? Mert én mindig egy dalra szvazok, mert őt így biztosan tudom segíteni. Köszi EBU!

Te valamit félreértettél hph01! Itt a valamilyen programok által küldött temérdek szavazatokra értették ezt.

De azt bemondták az elődöntők és a döntő alatt is,hogy maximum 20-szor lehet szavazni egy dalra egy telefonról, szóval az első 20adat számolták.

Azerbajdzsán mindig nagyon jó helyen végez. Lehet, hogy ezért? Ha tényleg igaz, akkor megérdemelnek egy kitiltást. Jó volt az idei szám, de a második helyre nem sokan várták.

Csak azért, mert svéd szerzők “tollával” lépnek fel. Miért nem merik bevállalni az azeri szerzők dalát? (és jópár volt SzU ország nem a saját zenéjével nyerészkedik) Ezt szívesen megkérdezném tőlük, és kiváncsi lennék egy autentikus azeri válaszra.

Kíváncsi lennék, hogy az erdélyi szavazatok “eltűnése ” lesz-e vizsgálat tárgya?! Az is megérne egy kiadós ‘ajtó csapkodást”!
Szlovákia esetében volt már rá példa, esetleg Románia esetében is lehetne !

Erre én is kiváncsi lennék! Mi történt az erdélyi szavazatainkkal? Romániai hivószámmal szavaztunk.

Hasadjatok már le ezekről az elcsalt romániai szavazatokról. A Románia lakosságának 6,5%-t alkotó magyaroktól várnátok el, hogy annyit telefonáljanak, hogy behozzanak minket a legjobb 10-be. Az, hogy Romániától nem kaptunk pontot annyit jelent, hogy volt 10 jobban tetsző dal a miénknél. Lehet, hogy 11.-kek voltunk és éppen nem kaptunk pontot. Vagy uram bocsá’ nem tetszett a dalunk (akár a romániai magyaroknak sem). Legyetek szívesek átfáradni az Azerbajdzsán hibát talált … című topicba és végigolvasni a kommenteket. Azt hiszem az EscHungary hivatalos álláspontjának tekinthető az, amit ott olvashattok.

Egyre inkább úgy érzem,hogy a keleti országok kezdik elfelejteni(vagy sosha nem is fogták fel) mi az értelme ennek a versenynek.A külföldi magyarokra való támaszkodás is blokkszavazás,ha a többi országnál elítéljük,akkor magunknak miért szeretnénk?
Én több országot is kizárnék egy évre és akkor talán megtalálnák a helyüket…(kezdve az azeriekkel és tényleg ki kellett volna őket zárni 2009ben,nem csak a versenyszabályok,de az emberi szabadságjogok súlyos megsértése miatt is)

Haggyátok már abba ezt a romániai pontok elhappolását…. fárasztóak vagytok. Ha ennyire zavar mindenkit a politikai szavazás, akkor mit rinyáltok azért, hogy “ott magyarok is laknak, kapjunk pontot” dologért?

Mindenki mindig másban keresi a hibát, véletlenül sem a saját produkciójában! Most éppen külföldön vagyok, és azt olvasom az újságban, hogy a németek nem tudják megemészteni a Cascada gyászos szereplését. Egy “Germans put poor Eurovision showing down to Merkel’s stance” című cikkben azt olvasom, hogy sokan a kancellár asszony politikáját hibáztatják az elmaradt pontokért. Ez azért is meglepő számomra, mert a döntő előtt a németek közül is sokan, sok fórumon foglalkoztak azzal, hogy bizony ez a versenydal nagyon hajaz a tavalyi győztes Eufóriára. Mostanra viszont, úgy tűnik, megfeledkeztek erről, és a rossz helyezésből nem azt a – számomra logikus – következtetést vonják le, hogy a rossz eredmény ennek tulajdonítható (34 országtól egyáltalán nem kaptak pontot!!), hanem politikai okokat keresnek a kudarc mögött.

Örüljön mindenki ByeAlex indokolatlan és méltatlan helyezésének, ne reklamáljon még pluszpontokért. A felét nem érdemelte volna meg ezzel a “dallal”.

Másrészről Azerbajdzsánt el kellene tiltani, mert fogalmuk sincs arról, hogy mi ez a verseny. Amúgy sem volt nagy szám az idei daluk se, ahogy a többi se, mégis mindig top5. Ugyanezekkel a dalokkal Magyarország, Svájc, Portugália stb. még a döntőbe se szagolhatna.

blizz szerintem azt nem neked kell eldönteni, hogy ki mennyi pontot érdemel.
A németekkel kapcsolatban: semmi meglepő nem volt a bukásukban, itt már 2-3 hónappal ezelőtt arról beszéltünk, hogy benne van egy jó nagy bukta abban a dalban

Csak hogy hozzászóljak a dolgokhoz: én tök őszintén megmondom, én nem számítottam ekkora szintű bukásra a németektől. Teljesen elnyerte a tetszésemet a produkció, Loreenétól sokkal jobban, és a dalt is szerettem, de meg tudom érteni, hogy miért lett ez a vége.

Az azerieket meg mit szídjátok? A színpadra vivés szinte magasan verte a mezőny nagy részét, a dalra nem lehet azt mondani, hogy rossz, és a hangokkal sem volt gond.
Most komolyan, a tavalyi orosz dobogón nem volt ekkora problémázás!

Én csak halkan merem megemlíteni, hogy imádtam az azeri színpadképet és szerintem a daluknak is mindenképpen a top5-be kellett kerülniük, bár tőlem akár meg is nyerhették volna 🙂

“A színpadra vivés szinte magasan verte a mezőny nagy részét” Részemről pontosan olyan giccses volt mint a román vagy az ukrán, a jó színpadképet inkább Bulgáriánál, Szlovéniánál illetve még néhány másik ország esetében sokkal hamarabb megemlíteném, mint Azerbajdzsán esetén.

“a dalra nem lehet azt mondani, hogy rossz,” Szerintem meg simán lehet, egy közepes, átlagos ballada volt az egész, még magukhoz képest is elég gyenge volt, sokkal többre értékelek egy When The Music Dies-ot, műfajában sokkal egyénibb dal mint az idei, szóval engedd meg, hogy egy szubjektív megítélés kérdése legyen, hogy lehet-e rá mondani, hogy rossz.

“és a hangokkal sem volt gond” biztos vagy te ebben? Én a helyedben meghallgatnám még egyszer. Nem vagyok zeneszaki, de jó pár hang bántotta a fülem az előadásban.

Nem akarlak megbántani the_wishmaster, de megnéztem a toplistádat, és az átlagosabbnál is átlagosabb Svájc a nyertesed? Meg sem említem a görög dobogós helyezésedet…

Végül is az a helyes, érett emberi reakció erre, ha elkezdjük kicinkelni a másik ízlését. Miért nem lehet elfogadni, hogy van akinek az azeri dal abszolút nem jön be, míg a bulis görög, vagy a kellemes dallamú svájci meg igen?

A ma reggeli Morning Showban egy hallgató azt állította hogy neki és a pizzériában lévő 40-50 vendégnek egy “irányító ember” kiosztott 4-5 telefont fejenként és 4000 ft munkadíjért szavazatokat kellett küldeni egy bizonyos országra.

the_wishmaster!
Nem kicinkelni akartalak, csak észrevehetnéd, hogy a görög dal ugyanúgy van akinek nem tetszik (speciel nekem), mint az azeri dal (speciel Neked).

Én ezt az első pillanattól kezdve felfogtam, hogy mindenkinek más az ízlése. Az nem volt szimpatikus, amikor kijelentetted, hogy a dalra nem lehet azt mondani, hogy rossz. Leteremtettél minket mert szidjuk az azeri dalt, és lehet, hogy pont azért mert nem az esete pár embernek. De erre kár is több szót fecsérelni szerintem.

Ó én sajnálom 😀 Csak úgy elfog az őrület, mikor képesek vagyunk odaadni nekik a max pontot, és sorra írja mindenki, hogy milyen alapon. Nehogy félreérts, én semmiképp nem tartom dobogósnak azt a dalt!

Comments are closed.