Blog: Még mindig keressük az Eurovízió titkát

Szerző: Klész Imre

Minden évben mindenki próbálja legjobb tudása szerint megjósolni, hogy ki lesz a következő verseny győztese. 1 év távlatából érdekes visszatekinteni, hogy tényleg helyesnek bizonyultak-e a kritikák. Mindannyian tudjuk, hogy tavaly a fogadóirodák nagy baklövést követtek el azzal, hogy előbb Észtország (24. helyen végzett 44 ponttal a döntőben, 8-as rajtszámmal), majd Franciaország győzelmét jósolták. A visszatekintés alapjául az oikotimes.com korabeli tudósításait vesszük alapul, ahol Magyarországot a földbe döngölték, csodának tartották a döntőbe jutásunkat. 2011-es körkép a próbákról.

Azerbajdzsán első próbája
Majdnem mindenkinek ugyanaz a benyomása idén Azerbajdzsánról: a legjobb dal, legalábbis a május 10-i elődöntőn. Teljesen biztos hogy döntősök lesznek. Sok éven keresztül erősen promótálták versenydalaikat mindenféle marketingfogással, most egy kellemes dallam eltörölte az összes promóciós eszközt, és a dal maga tette az idei év kedvencévé. Eldar és Nigar között megvan a szikra (az is lehet, hogy több is van). A színpad színei kiválóak, a négy táncost nem világítják meg, csak árnyalakként láthatjuk őket. Szép munka, első látásra azt gondolom, megérdemlik hogy ezt mondjam: ez az ország meg tudja csinálni! A dal utolsó részében elindul a színpad tetejéről az aranyeső, ami csodás látványt nyújt és valójában ez az első alkalom, amikor egy versenydal ilyen fajta pirotechnikát használ.

Azerbajdzsán második próbája

Eldar és Nigar csodás produkciót nyújtott ezúttal is, ez az egyik legjobb dal idén. Mindketten fehérbe öltöztek, az ő titkuk az, hogy a kettejük közötti szerelmi kapcsolatot nagyon hitelesen adják át a kamerának. Így nagy esélyesei annak, hogy megnyerjék a döntőt! Hangilag a teljesítményük tökéletes, a színpad tele fehér és arany fényekkel. A pirotechnika, amit használnak a versenydaluk alatt nagyon jól mutat a képernyőn.

Azerbajdzsán nyerte a 2011-es Eurovíziót, 221 ponttal, 19-es rajtszámmal.

Franciaország első próbája
Amaury Vassili először próbál, statikus prezentációt kapunk. Fehér inget és arany gombos fekete kabátot visel. Egy kis sminkbeállítást és vizet kér, mielőtt nekifut újra a dalának. A ledfalon kék felhők vannak, egyszerűen csodásan néznek ki. Franciaország az idei év abszolút favoritja, nagyon úgy néz ki, hogy Párizsba utazunk jövőre. Az énekteljesítménye természetesen kiváló. Pirotechnikát is használ 4. nekifutásra, a szikrázó fények körben az énekes mögött bukkannak fel.

Franciaország második próbája

A második nekifutásra Amaury aranygombos katonai kabátot visel, fehér inggel, fekete nadrággal. Teljesen egyedül van a színpadon, gyönyörűen énekli el hibátlanul ezt az operát. A ledfalon egy pazar természeti képet látunk felhőkkel, amik egyszer fehérek, majd átváltanak kékbe, sárgába és vörösbe, ez egy erős lökést ad a produkciójának. A hibátlan produkciót egy nagy mosoly zárja. A közönség egy csodás műsort fog látni a szombati döntőben.

Franciaország automatikus döntősként a 15. helyen végzett 82 ponttal, 11-es rajtszámmal.

Svédország első próbája
Eric Saade a színpadon, késés nélkül. A produkció ugyanaz, mint a 2011-es Melodifestivalenen. Eric nyilvánvalóan tartalékolja a hangját (sokan mondják hogy nem tud jól énekelni élő showk-ban) és üvegfaltörés sincs. Természetesen összességében a kameramunka nagyon jónak ígérkezik egy ilyen táncos produkcióhoz, de az az első benyomás, hogy túl sötét a színpad. A háttérképernyőn fehér és vörös alakzatokat látunk, a háttérvokálosok között nincs meg az összhang. Végeredményben Svédországnak sokat kell dolgoznia és imádkoznia, bár ez csak egy technikai próba volt. Még egy megjegyzés, úgy látom, Eric ugyanazt a szerelést viseli, mint a svéd nemzeti döntőn.

Svédország második próbája
Eric sötétszürke nadrágot, fekete pólót és vörös bőrdzsekit visel. A színpadon a sötét színek dominálnak, fehér fényekkel és vörös alakzatokkal a ledfalon. Vokálisan Eric teljesítménye most jobb, mint a korábbi próbán, de még mindig gyengének tűnik. Az üvegfal megint csak nem törik össze, de rájöttünk, hogy az üvegcsörömpölés hangja a playback része. Második nekifutásra már jobb lett a kameramunka, de Eric-nek nagyon támaszkodnia kell a háttérvokálosokra. Bekerülhet a döntőbe? És még nyerhet is? Megint nem törik szét az üvegfal. Harmadik nekifutásra Eric nagyon leizzadt, de végre működik az üvegfaltörés effekt.

Svédország a 3. helyen végzett 185 ponttal, 7-es rajtszámmal.

Adalékok:
A tavalyi ogae szavazás végeredménye
Düsseldorf 2011: a fogadóirodák újragondolták
Fogadjunk? Magyarország már az ötödik!
Bukmékerek 2011-ről: most Észtország vezet

Következtetéseket vonjon le mindenki magának, de azt kijelenthetjük, nem biztos, hogy az lesz a győztes, akt a fogadóirodák vagy a rajongók megszavaznak.

38 Comments

Jó kis összefoglaló. Hjajj, de jó volt emlékezni a tavalyi évre! 🙂
Ezen a titok szón én is nagyon sokat gondolkodom, de mindig rá kell jönnöm, hogy titok igazából nincs is, illetve a titok mindig az adott pillanatban van. Mire is gondolok? Csak arra, hogy nem lehet igazán meg jósolni a győztest, hisz rengeteg összetevője van e titoknak. Ki mikor lép színpadra talán? áááá nem, kinek milyen a háttér vizuálja? ááááá nem, vagy, hogy 22 éves , esetleg 76? áááá nem! Egy számít! A jól összerakott produkción túl a rengeteg sok pozitív energia. Sok alkalommal a verseny közeledtével ráéreztem a győztesre, sajnos ez a ráérzés sorozat 2010-ben megszakadt. Képtelen vagyok a győztes országot megtippelni. Természetesen idén is van megérzésem, kérdés, hogy jó-e. Ezúttal egy olyan dalra tippelek amit szívem szerint kitiltottam volna az ESC-ről. Sajnálom! Ők az udmurtiai nagyik! Mégis miért ébredtem ma reggel úgy, hogy akár meg is nyerhetik a versenyt? A rengetek háttérmunka, és a már említett pozítyív kisugárzás. A következő videó egy nagyon jó példa arra, hogy “ha a miénk, akkor ez e legjobb, ezt a szekeret toljuk” http://www.youtube.com/watch?v=cYke5J58Nak&feature=related

Bárki bármit mond, én még mindig azt szajkózom hogy a sorszám a lényeg. Amíg ez az elméletem nem dől meg addig ebben hiszek.
Nyilván csak az esélyesnek kikiáltott dalok közül értem, akik idén: Svéd,Spanyol,Orosz,Szerb,Olasz,Izland

Tavaly az összes esélyes alacsony rajtszámmal indult:
05,06,07,08,11,12, kivéve egyet Azerbajdzsánt 🙂

Idén erre szerintem nem lesz sok esély, de ha mégis akkor a spanyolok jól járnak.
UK is esélyes lehetett volna, ha nem ők indítják a döntőt, ezért sem soroltam fel fentebb.

Szerintem meg minden egyben számít.A kisugárzás,a sorszám,a színpadi előadás mind fontos összetevője egy győzelemnek.

Én is azon a véleményen vagyok, hogy önmagában egyik tényező sem hozhat sikert, csak együtt. Hiába egy jó rajtszám, ha nem jó a produkció. Erős produkció hatásán ronthat a rajtszám (Azerbajdzsán 2010). Jó dal kevés energiával és kevésbé jó előadással nem lehet igazán sikeres (Magyarország 2011). Mindezt az élő műsorról gondolom.

Sokan mondják (köztük tavaly Kati is), hogy ez egy dalverseny, a dal a lényeg. Szerintem ez hülyeség, az előadás legalább annyit számít, mint a dal. Ha ez nem így lenne, az Eurovízió rádióműsor lenne, nem pedig tv-show.

Szerintem, pedig csakis a dal számít + a stúdiófelvétel minősége, semmi más. Még az előadó személye sem annyira fontos, az élő előadás minősége, pláne a látvány pedig bolhafingnyit sem kell(ene), hogy számítson a dalok megítélésében. Én emiatt szívesen venném, ha a verseny rádiós lenne, őszintén szólva fikarcnyit sem érdekel a televíziós felhajtás. Meg szoktam nézni az adásokat, de teljesen el tudok vonatkoztatni az ott látottaktól és hallottaktól, hiszen már rég ismerem a dalokat addigra, és már kialakult bennem az egyéni sorrend. Kizárólag a szavazás izgalma és kimenetele az ami érdekel a TV adásból. Ezzel több mint valószínű, hogy egyedül vagyok így a fórum látogatói közül, de mindig is lázadó voltam, miért pont ebben a témában álljak be a sorba? 😀

Ebben tényleg nagyon különbözik a véleményünk. Azt is osztom, hogy ezzel valószínűleg csak te vagy így. 🙂 Nekem természetes az, hogy egy előadó tudjon “előadni”, ezért is hívják így, a magyar nyelv ezt jól jelzi. Én is jobb szeretem a stúdiófelvételeket hallgatni a magasabb minőségük miatt, azonban egy verseny igen is menjen élőben, ne gépekkel kicicomázott énekhangon, az nem kunszt. Azonban amíg TV-ben adják le a műsort, addig mindig is nagyon fog számtani a színpadon bemutatott show. De hát ízlések és pofonok.

Robek azt írja megálmodta az orosz győzelem lehetőségét. Szerintem biztosan nem nyernek. Néhány éve megkapták az áhított győzelmet, jól kiköltekeztek, nem akarnak ők most megint nyerni.
Ha versenyben az nyer, akinek a “legjobb” dala, előadása, stb. van, akik mellé egyaránt odaáll zsűri és közönség, akkor szerintem a svédek nyernek. (Magyarul, ha van még valami szakmaiság a győztes kiválasztásában.)
Ha a versenyt az nyeri, akit valamiér ki akarnak fizetni, akkor az olaszok. Szerintem már tavaly is ezt tették a visszatérés feltételévé, csak későn jelentették be az igényüket. Lelki szemeimmel látom magam előtt az EBU Első Hely Eladási Megbízottja és az olasz delegációvezető megbeszélését.
– Rendben, akkor visszajövünk, de elsők akarunk lenni.
– Hú, az első hely már elkelt. Második jó lesz?
– …. Második ???? Bene ragazzi, ezen nem veszünk össze. De akkor énekelhetünk hamisan!
Bár azt írtam tavaly, hogy nem akarok belemenni a “piszkos csalás az egész”-utcába, mert nekem sem lesz ettől jobb, de egyre inkább az az érzésem, hogy nem a színpadon dőlnek el a dolgok. Csak vigyázni kell, hogy ne lógjon ki nagyon a lóláb. Ne egy Woki mit dem popo-t hozzon a győztes.

Ez az “EBU EHEM” zsíros pozíció lehet 😀
Egyébként biztos az, hogy az olaszok pont most akarnának annyira költekezni?…

Ezek szerint nem én vagyok az egyetlen, aki ezen az elven gondolkozik 🙂 Bár szerintem a háttérmutyi az csak annyiból állt, hogy – “tegyetek már minket jó helyre, de ne nyerjük meg, mert Olaszországban senkit sem érdekel az Eurovízió.” Elég csak arra gondolni, hogy az első elődöntőt a Rai 5-ön (talán a legkisebb és legjelentéktelenebb Rai csatorna), a másodikat nem adják, de ha lenne Rai 100, ott leismételnék hajnalban, és a döntő pedig a Rai 2-n lesz. Ez azért már jobban hangzik. Itt kapott helyet a vége felé a negyedik X-Faktor is. Tehát a lényeg a lényeg. Az olaszoknak úgy kell ez, mint halott embernek a csók. Én tartom az elvem, miszerint Svédország fog győzni. De ez nem jelenti azt, hogy Nina Zilli esetleges győzelmével tőrömbe dőlnék 🙂

Erzsi draga, tisztan igazad van!… Romania top 3 iden, meglatjatok, ha akarjatok, ha nem…
Vagy Sved o nyer, vagy Olasz o.
Nem vagyok annyira oda ninna szamaert, szerintem nem nyertes szam…
Svedorszag kezdettol fogva tetszett, ugyhogy orulnek , ha nyernenek..
Ha Romania nyer, annakl is fogok orulni, mert legalabb kozel lesz, s ujbol elmegyek Bukarastbe jovoben…
Ne felejtsuk, hogy 2002 ben Lett orszag nyert, csak egy ilyen ,,exotikus” szammal, ami nem kepvisdelte lettorszagot egyaltalan…
2003 ban stadionban tartottak az esc-et…
Ez pont igy lesz , ha romania nyer iden… Jovobenn a nemzeti stadioban lesz az esc…

Kívánom, hogy Románia valahol elől végezzen, mert az egyik kedvenc dalom, de az tuti, hogy nem fogtok nyerni!!!!
És könyörgöm Loreen se nyerjen… Inkább Nina :)))

Ebben nincs vita közöttünk, szerintem is érik a román győzelem, de nem az idén, nem ezzel a dallal.

Köszönöm mindenkinek a hozzám való türelmét. Hosszú pecekig ültem a komment fölött mielőtt megnyomtam volna a post gombot. Azt hittem szóbeli felkoncolás lesz a véleményem miatt.

Egyet értek: érik a román győzelem, de nem az idén kerül rá sor. Én úgy vagyok ezzel a dallal, hogy ha döntős is lesz, szerintem azért TOP3 nem lesz belőle, sőt. Én valamiért a tavalyi norvéghoz tudom hasonlítani: tavaly az Afrika-style volt menő, az ESC-n mégsem működött. A román pop ugyan menő most, de az nem biztosíték semmire. De kíváncsian várom már az idei szavazást, azon minden kiderül.

Ja amugy azt gondolom hogy siman tovabb fog jutni Magyarorszag.Jovunk elore csendesen es jol fog hatni a dal mukodni fog szerintem.En amugy top 15-20 at varok toluk az ok.Az iden Svedorszag Olaszorszag Izland és az outsider Romania fog elol lenni.

Sokáig azon a véleményen voltam,hogy idén a svédeknek nyerni kell.Mára ez teljesen megváltozott,az első próbák után nem dobtam hátast a produkciótól,nálam nem nyertes.Általában az a dal szokott nyerni akit épp nem szeretnék hogy nyerjen,és most nem szeretném hogy Svédország nyerjen.Igaz Olaszország próbáját még nem láttuk,azt gondolom az olasz dal esélyesebb mint bármelyik dal.Románia idén sajna nem lesz nyerő,de az idei daluk nagyon jó-nálam nyertes dal is lehetne.Az orosz nagyik nem hinném,hogy dobogóra állnának!

Pitbull! Maximálisan egyetértek veled. Ezek szerint nem csak te vagy itt az egyetlen lázadó 🙂 Én mondjuk abból a szempontból is kilógok a sorból, hogy míg mások sztárolják Loreent, nekem a hajam égnek áll tőle. Mindegy, egyszer talán megvilágosodok, és rájövök, hogy az Euphoriában mi a jó. Nekem az eufóriát a Compact Disco jelenti 🙂 Hajrá Magyarország!

Rokon lelkek, ha találkoznak… 😀
A Loreen-ügyben sem lógsz ki a kettőnk által alkotott “sor”-ból, mert én sem vagyok oda a svéd übermegagiga-tai-csi-boszorkányért, és az ő nagyonhiperszuper-tutigyőztes-etalondaláért. Ugyan Top 10-ben van nálam (8.), de messze nem győztes, több nagyságrenddel van hátrébbsorolva a dobogósaimnál. Hajrá Compact Disco! Győzzön Eva Boto!

Jövök különcködni 😀 ahogy Pitbull fentebb írta, számomra is maga a dal a mérvadó, az hogy milyen körítést tesznek mellé, attól én simán el tudok vonatkoztatni, persze ettől függetlenül megnéztem a próbákon készült felvételeket, de a látvány nálam nem változtatja meg a saját kis sorrendemet, amit a hallottak alapján állítottam fel (azért mégis csak dalokról van szó 🙂 ). Szóval a kedvenc számaimat továbbra is ugyanúgy fogom szeretni egy rosszabb kompozícióval mint előtte, max amiatt kezdek el aggódni, hogy európa mit fog a látottakhoz (és hallottakhoz) szólni.
Ettől függetlenül el tudom fogadni azt az álláspontot, hogy az egyszeri esc nézőt, aki a tévében szembesül először a dalokkal, a látvány fogja meg elsősorban.

Na, trióvá bővültünk! Még néhány óra és összejön egy focicsapat! 😀

Az utolsó mondatoddal maradéktalanul egyetértek, én is belátom, hogy egy teljesen átlagos TV-nézőt erősen befolyásolhat a látvány, ahogyan Serinon is utalt erre fentebb. Csakhogy, néhányan nem vagyunk teljesen átlagos nézők. Ilyen ez!

Számomra is első szempont a dal. A sorrendemet felállítom a stúdióverziók alapján és ez nem változik az élő előadás hatására. De (fájó szívvel) elfogadom, hogy az átlag tévénéző a körítés alapján dönt. Azt hiszem az is realitás, hogy ha valóban tisztán a dalokról szólna a verseny, akkor mint tévéműsor dögunalom lenne. Így meg el kell fogadnom, hogy egy viszonylag gyengébb dalt, a jól kitalált show akár a győzelemig is repíthet. Örök példám a lett győzelem: egy kedves, de különösebben nem nagy durranás dalt a hihetetlenül szellemes átöltözös műsor hozott be a győzelembe. (Ja, és milyen olcsó lehetett. Semmi plusz fizetős szélgép, görögtűz, háttérgrafika, földgömb, faszamár. Csak egy jó ötlet …)

Szóval, kibékíthetetlen ellentétek vannak itt a minőség és a tévés nézhetőség között.

Szerintem az ESC nézők 80%-a úgy ül le a TV elé, hogy már kívülről fújja a dalokat és mindenkinek megvannak a maga kis kedvencei. Én már hetekkel ezelőtt felraktam a kedvenceimet az MP4-emre 🙂 Szavazni is csak rájuk fogok, akiket pedig nem szeretek felőlem csinálhatnak akármilyen show-t nem fognak meghatni, Loreen felőlem fejre is állhat akkor sem fogok rá szavazni. 🙂
Szerintem a szavazás szempontjából elfelejtettetek valamit.
A tinilányokat! Nekik nagyon fontos a külső, lásd tavaly Eric Saade milyen jól végzett, bár azért az egy ütős szám volt. Na akkor még szerettem Svédországot 🙂

Tévedsz az arány inkább 5% lehet maximum! 🙂 Ezt akár a youtube videók nézettségéből is le lehet szűrni. A többség ott dönt 15 perc alatt (már aki szavaz).

Nem tudom… A környezetemből kiindulva, akit eddig nem érdekeltek a dalok, azt ezek után sem fogják és még a TV elé sem fognak leülni, nemhogy szavazni…
Csak az ilyen idióta ESC függők fogják pazarolni a drága pénzüket az sms-re, mint én 🙂

Hát igen itt Magyarországon sajnos még mindig ez a helyzet (szerencsére egyre kevésbé azért az én környezetembe már észrevehető a javuló tendencia :D) De ha a tavalyi 1 milliós nézőszámra gondolunk akkor annak a töredéke hallotta a verseny előtt a dalokat és azért biztos sokan szavaztak is. Kár hogy nem lehet tudni melyik országban mennyien szavaznak érdekes lehet az is 🙂 San Marino 500 szavazat abból 400 Olaszországra xD

Svéd előadás és győzelmi esélyek – pro és kontra az én szemszögemből:

Pro:
1. Loreen kiváló énekes, ezzel elvileg nem lehet gond.
2. A hóesés garantáltan látványos és hatásos lesz, még sok is. Láttam fényképet róla, még a nézőteret is beterítette. (Azért Loreen nem utolsóként lép fel, szóval ez már egy olyan plusz dolog amit lehet más országnak nem engedtek volna.)
3. Kameramozgás – jó sok közeli és minimális távoli felvétel szükségeltetik.

Kontra:
1. Dance dal még nem nyert.
2. Loreen a verzéket mintha motyogná, alig érteni.
3. Túl sötét és rideg közeg = negatív energia
4. Loreen külseje: a kócos haja folyton az arcában van, tulajdonképpen alig látni, hogy ki is ő. Néha kifejezetten ijesztő, kb. mint Samara a Körből.
5. Nem egy tiniszavazat-mágnes sem az előadó, sem az előadás.
6. A normál szavazók többsége sem igazán fogja kedvelni ezt a fura tai chi koreográfiát.

Na lassan nagyobb divat lesz utálni Loreent, mint szeretni. 😀
Én egyébként 2009-ben voltam így a norvég dallal, hogy miközben mindenki sztárolta, én nem értettem, hogy mi annyira jó benne. Nem azt mondom, hogy rossz volt, de nálam az első 20-ba is alig fért be.
Most pedig az eufóriásokkal vagyok, nekem az előadásmódtól függetlenül is tetszik, de igazából az übermegagiga-taichi-boszorkány feelingen kívül nem is tudnék mást elképzelni neki, ez így jó, ahogy van. 🙂

Comments are closed.