A zsűri és a televoting szavazatok a 2012-es Eurovízió Dalversenyen

Tudósító: Mádi Sándor
Forrás: escxtra.com

2009 óta minden országban szavaz a zsűri valamint a közönség is, persze vannak esetek, amikor csak az egyikőjük. Talán érdekes látni, hogy egyik-másik ország mennyire végezne más helyen, ha csak az egyik vagy ha csak a másik szavazási módszer létezne a verseny alatt. Az Európai Műsorszolgáltatók Szövetsége (EBU) felfedte a zsűri és a közönség szétosztott pontjait a 2012. évi Eurovíziós Dalversennyel kapcsolatban.

DÖNTŐ

Résztvevő Összesített Televoting Zsűri
ország # pont # pont # pont
Svédország 1 372 1 343 1 296
Oroszország 2 259 2 332 11 94
Szerbia 3 214 3 211 2 173
Azerbajdzsán 4 150 5 151 8 118
Albánia 5 146 8 106 3 157
Észtország 6 120 12 78 6 152
Törökország 7 112 4 176 22 50
Németország 8 110 6 125 10 98
Olaszország 9 101 17 56 4 157
Spanyolország 10 97 18 45 5 154
Moldova 11 81 13 75 9 104
Macedónia VJK 12 71 11 79 17 69
Románia 13 71 7 117 20 53
Litvánia 14 70 14 68 14 82
Ciprus 15 65 15 63 12 85
Ukrajna 16 65 20 37 7 125
Görögország 17 64 9 89 18 60
Bosznia-Hercegovina 18 55 16 57 15 71
Izland 19 46 19 39 19 53
Írország 20 46 10 89 25 14
Málta 21 41 25 10 16 70
Dánia 22 21 23 18 21 51
Franciaország 23 21 26 0 13 85
Magyarország 24 19 22 20 23 30
Egyesül Királyság 25 12 21 36 26 11
Norvégia 26 7 24 16 24 24

 

Nagy meglepetésnek hat, hogy Franciaország 0 pontot kapott volna a döntőben, ha csak a televoting szavazatait nézzük, és ez 2004 óta először lett volna, hogy egy ország nem szerez pontot a döntőben.

Svédország mindkét szavazás szerint az első helyen végzett, habár csak a televoting szavazatokat nézve 11 ponttal előzte meg volna az orosz Buranovskie Babushkit, őket azonban a zsűri a 11. helyre tette. Törökországot a zsűri a 22. helyre szavazta meg, a közönség 4. helyezése miatt végeztek végül a 7. helyen. Izland mindkét szavazás szerint a 19. helyen végzett volna. Olaszország a 17. helyre jutott volna ha csak a televoting számít.

 

1. elődöntő

Résztvevő

Összesített

Televoting

Zsűri

ország

# pont # pont # pont
Oroszország 1 152 1 189 8 75
Albánia 2 146 3 131 1 131
Románia 3 120 2 132 5 87
Görögország 4 116 5 110 3 103
Moldova 5 100 7 85 2 107
Írország 6 92 4 116 10 72
Ciprus 7 91 6 99 4 90
Izland 8 75 8 79 11 70
Dánia 9 63 9 53 6 81
Magyarország 10 52 11 39 7 76
Svájc 11 45 10 49 13 45
Finnország 12 41 12 36 12 57
Izrael 13 33 16 16 9 72
San Marino 14 31 13 25 14 42
Montenegró 15 20 14 24 16 28
Lettország 16 17 15 18 18 17
Belgium 17 16 18 2 15 38
Ausztria 18 8 17 15 17 27

Izland csak a televoting szavazatoknak köszönheti továbbjutását, amíg Magyarország a zsűrinek. Svájc bejutott volna ha csak a televoting szavazás él, ezzel ellentétben, Izrael csak akkor ha csak a zsűri szavaz.

 

2. elődöntő

Résztvevő

Összesített

Televoting

Zsűri

ország

# pont # pont # pont
Svédország 1 181 1 180 1 145
Szerbia 2 159 2 148 2 141
Litvánia 3 104 3 128 10 55
Észtország 4 100 5 88 4 102
Törökország 5 80 4 114 13 42
Bosznia & Hercegovina 6 77 7 70 6 77
Málta 7 70 11 39 5 97
Ukrajna 8 64 17 24 3 109
F.Y.R. Macedónia 9 53 8 63 9 58
Norvégia 10 45 6 72 18 25
Bulgária 11 45 9 59 17 27
Horvátország 12 42 14 34 7 66
Portugália 13 39 13 37 12 49
Grúzia 14 36 18 15 8 62
Fehéroroszország 16 35 12 37 11 52
Hollandia 15 35 10 51 16 31
Szlovénia 17 31 16 27 14 40
Szlovákia 18 22 15 32 15 40

Törökország sorban másodjára esett volna ki a selejtezőn, ha csak a zsűrik szavaznak, azonban Horvátország és Grúzia csak általuk jutott volna tovább. Ukrajna, ha a televoting szavazás van csak, akkor a 17. helyen végez, ugyanebben az esetben Bulgária és Hollandia viszont bekerült volna a döntőbe.

74 Comments

Megmondom őszintén én egészen meg vagyok elégedve a zsűri munkájával idén…1-2 ponttal nem értek csak egyet,de ez igen!!Értékeltek gyorsat is lassút is,remélem a következő években is ilyen normális lesz a bagázs!

Legjobb dal? Szerintem az egyik legrosszabb volt idén… Az énekesnő kétségkívül remek volt, de a dal egy borzalom.

Én inkább azon csodálkozom, hogy Tooji miatt miért nincs felháborodva senki. Na meg persze azon, hogy Anggunon miért van. (Persze ez már az én szubjektív véleményem.)

Hát őszintén engem is meglepett ez a szavazás.
Néha a zsűrinek örülök, néha a közönségnek.
Hollandia és Bulgária közönségnél továbbjutott volna. Nagyon sajnálom őket még mindig. Örülök, hogy a zsűri nem értékelte a török dalt valamint, hogy az írek is csak 25.-ek lettek náluk.
De amin kiakadtam: olasz és francia és mindkettőnél a közönség. nagyon aláértékelt. meglepett, hogy a közönség 6. helyre tette a németeket, annyira nem volt átütő szerintem.

de örülök, hogy ilyen vegyesen szavazások által jött létre a végeredmény.

még egy megjegyzés: britek zsűrinél 26? 😀

Azt nem értem, hogy a 6 favoritom közül Málta és Törökország miért van alulértékelve…előbbi messze a legjobb volt a 2. ED-ben, utóbbi pedig egyszerűen nagyon jó dal (bár az élőben való éneklés tényleg nem volt kiemelkedő, de a stúdió verzió, na az csillagos 5-ös)…plusz még Szlovénia, amin meglepődtem…én egy 2. helyet képzeltem el Évának a döntőben, nem utolsó előttit az elődöntőben. De Európa süket, és erősen befolyásolta a szavazást a “tinilányok szavaznak-elv”, a “Svédország-hype-olás”, a volt tagállamok (JUG, SZU) egymáshoz kötődése stb…és azt sem értem, hogy mit esznek ezek az “udmutföldi Magdianyusokon”!

Én szakmai zsűriktől szakmaibb, komolyabb pontozást várnék. Ahol közölték a neveket, látható, hogy sokszor korábbi eurovíziósok voltak az ítészek. Szerintem őket elragadja a nosztalgia, a csilivili, a jópofaság. Attól, hogy valaki énekes, vagy megjárta az eurovíziót, még lehet pocsék szakmailag (ha jót is ad elő, hozzáértők tolják alá). Mi lesz, ha a jövő zsűrijei ilyen Eleftériákból fognak összeállni?… Kíváncsi lennék, milyen követelmények vonatkoznak a zsűritagokra, mert valami szigorítás nem lenne rossz.
Persze ettől még örülök a 50%-os rendszernek, a 11 pontos különbség gondolata Loreen és a nagyik között finoman szólva is hajmeresztő.

A görögök és a ciprusiak helyét a zsűrinél nem értem. Azt hittem legalább ők észreveszik, hogy mindkettő bűn hamis volt. Vagy az énektudás itt nem számít??

Ezek elképesztő eredmények, nem is tudom, mit mondhatnék. Az, hogy televotingon Olaszország és Spanyolország a 17. és 18. helyen végzett, számomra feldolgozhatatlan. Nem létezik, hogy ezt a szerencsétlen versenyt jóformán süketek nézik (elnézés kérek a sikettársadalomtól). Az, hogy Loreen mindössze 11 ponttal előzte volna meg a nagyikat…erre sem találok szavakat. A mi pontjainkkal összességében elégedett vagyok, bár a zsűritől a döntőben kaphattunk volna kicsit több pontot.

Én nagyjából elégedett vagyok a zsűri munkájával. Ami a legjobban kiszúrta a szememet, az az ukrán dal volt. Végig azt hittem, hogy a közönség jóvoltából jutottak tovább, és kiderül, hogy pont fordítva történt a dolog. Azt elismerem, hogy Gaitanának nagyon jó hangja van, de a dalhoz nem tudok mit hozzáfűzni. A román és török dal jól megérdemelt helyen vannak. Én számítottam rá, hogy a televotingon az olasz és a spanyol dal nem fog jól szerepelni. Pont ugyanaz a szituáció, mint Patricia Kaas dalával 2009-ben. Szerintem a közönség számára a spanyol dal jellegtelen, az olasz dal pedig ódivatú volt. Ha egy Beatles-szerű dal indult volna, ami ugyanolyan jó, mint egy Beatles szerzemény, az se szerepelt volna túl jól, mert nem mai hangzású.

Én az írek miatt fanyalgok egy kicsit, az elődöntőben a finnekkel nyugodtan helyet cserélhettek volna. Viszont az oroszok pontjait lehúzták, úgyhogy talán mégsincs teljesen elveszve a szakemberek értékítélete. Az ukránok zsűris 3. helye is piszkálja a csőrömet. Jóval kevesebb pontot adtam volna rá.

Ukrajna azon kevés országok között volt, akiknek az Eurovízió előtt nem tetszett a daluk, ott viszont megfogott. Gaitana hangja baromi jó és egyedi, lehet, hogy az utóbbit értékelték a zsűrik. Mármint azt, hogy másnak ehhez hasonló sem volt a verseny utóbbi éveiben. (Nem minőségre! Hangszínre.) Mindemellett volt egy iszonyat jó dala, népi beütéssel, és mégis “populáris” tudott maradni. A lüktetése pedig egy kevésbé “punnyadt” (ez most nem egy somogyi tájszó:D) közönséggel pedig teljesen átérezhető lett volna! Csak ha tényleg ezek a szempontok vezérelték őket, akkor mit keres Bulgária a 17. helyen a listájukon? Énekelni ő is tudott, és benne is volt valami egyedi. Én ebben inkább politikát sejtek. Az egyenként nyilvánosságra hozott listákban is szúrta már a szemem, hogy a zsűri pontjai sokkal inkább erősítik a diaszpórát, mint a televoting… 🙁

Korábban azt írtam, hogy az első indulatok elmultával már ki vagyok békülve az eredménnyel összességében. Most így részletesebben nézve azért felmerül bennem néhány kérdés a zsűri működésével kapcsolatban. Vannak egyeztetett alapelvek a zsűrizésnél? Mit pontoznak? A dalt, a énekesi tehetséget, a produkciót vagy a “zeneipari terméket”? Bármelyiket nézem, hogy kerülnek az oroszok annyira előre? Dal nincs. Az élőben éneklés minősége alulmúlhatatlan. Produkció se nagyon van. És ez egyszer poén, de hogy nemzetközi piacon nem eladható, az is biztos. Akkor milyen szempont alapján továbbjutó az első elődöntőből a zsűri szerint, amelyik a 18 dal közül a lett dalt tartja leggyengébbnek, de nem engedné tovább az izlandit, a finnt, a svájcit? A görög vagy a ciprusi (szerintem) túlértékelésére nem térek ki, nyilván azt gondolták, hogy a két liba ugyan énekelni nem tud, de a nemzetközi piacon eladható termék.

A második elődöntő kevésbé említésre méltó, de azért hogy egy szakmai zsűri ne engedje tovább a szlovént vagy a portugált, az nagyon tanulságos.

A döntő pontjainál, meg a megint az oroszokon rugóznék. Miközben a zsűri tényleg a legminőségibb 10 dalt teszi az első helyre (értsd: mintha megvilágosodásuk lett volna, hogy mi a feladatuk), a 11. helyre behozza az oroszokat. Egy pillanat alatt bekövetkezik náluk az agyhalál. Könyörgöm, milyen szempont szerint vizsgálva a 11. legjobb az orosz produkció ebben a versenyben egy szakmai zsűrinél?????

Szakmai szempontok szerint talán Malek Miklós volt az, aki tételesen kivesézte a dalok előnyeit és hátrányait a 2008-as NF-en. A zsűriknél azért ne legyünk naivak, ők is a saját érzelmeik alapján szavaznak. Meg persze nagy titokban van az tartva többségében hogy ki alkotja a szakmai zsűrit, így névtelen szavazással bárkit megtehetnek első helyezettnek. Persze, ha nem az összbenyomásra, hanem különböző kategóriák szerint kellene értékelni a dalokat és azt összesítenék a végén, talán az árnyalná a zsűris szavazás eredményét. Pl: fellépőruha, énekhang pontossága, a dal hangszerelése, a színpadi látvány és a dal összhangja, az énekes előadói teljesítménye, piacképesség, ilyesmik…

Érzelmek alapján szavazásra ott van a közönség. Biztosan naív vagyok, de szerintem kéne egy kódex, ami a zsűri szempontjait rögzíti. A zsűri ítélje meg a dalt (csukott szemmel), és az énekes képességeit. Az összes többit a közönség is meg tudja ítélni és a zsűri a közönség kompenzálására lenne.

Eléggé nagy botrányt kavart volna az,ha az oroszok a közönség alapján majdnem megnyerik a versenyt,míg a zsűri utolsó hely környékére teszi. Szerintem ezt nem engedhették meg maguknak. Az elődöntőben nem szavazták fel a produkciót,várva,hátha a nézőknek nem olyan szimpatikus,mint amire számítanak és kiesik. De mivel nem így lett,és nagyon sokan inkább szimpátia alapján pártoltak rájuk,ezért a döntőben megadták a lehetőséget egy esetleges orosz jó szereplésre. De szerintem erre a 2. helyre senki nem számított.

Én nem gondolom, hogy ez botrányos lett volna. Azt mutatná, aminek normálisnak kéne lenni, hogy vannak dalok, amiket a zsűri nem értékel, de erre a nézők bőven szavaznak. (Bár nem a zenei értéke miatt.) Szerintem az sokkal botrányosabb, hogy azt a dalt a zsűri tovább engedte az elődöntőből.

Sokan azt mondták, hogy az oroszok voltak a legjobbak, még azon a közös ESC nézésen is volt ilyen! Nos, akkor a zsűriben miért ülnének olyanok akik nincsenek meggyőződva arról, hogy a mamik voltak a legjobbak? Olyan döntés soha nem fog születni ami mindenkinek tetszik! Nekem a zöld , neked meg a piros tetszik. Győzzön meg valaki arról, hogy a zöld szín a rondább és nem a piros! Nem fog menni! Mert nem szeretem a pirosat. Ugye érthető, hogy mit szeretnék ebből kihozni?!

“Sokan azt mondták, hogy az oroszok voltak a legjobbak, még azon a közös ESC nézésen is volt ilyen!” Neveket kérek! Nem lehet csak úgy büntetlenül lapulni egy ilyen véleménnyel a tuttiban.

“Nos, akkor a zsűriben miért ülnének olyanok akik nincsenek meggyőződva arról, hogy a mamik voltak a legjobbak?” Akik erről vannak meggyőződve, azok nem ülhetnének a zsűriben.

Nem akarok árulkodni, majd a találkozón elmondja ő, a lelkes oroszmamirajongó személyesen. :)))(Ja, nem volt velünk azon a bizonyos estén.)

Nem akarsz árulkodni, mert a Sztotinról van szó? Gondolhattam volna … akinek már Alla Pugacsova is volt a kedvence ..

Naaaaaaagyon provokáltok:D
De én teljes egészben kitartok a véleményem mellett.Én sem második helyre raktam volna a mamikat,kicsit hátrébb a 11. hely viszont tökéletes.Én pont azért látom ezt az évet jónak,mert nagyon sokféle dal,sokféle nyelven tudott jó helyet szerezni.A zsűri nem értékelheti csak a balladákat…teljesen szakmaiatlan lenne.Igazából mivel a szakmai zsűri is teljesen laikus ilyen téren én 10-20 fős zsűriket raknék össze,amiben közemberek is vannak.
A nagyik pedig íveljenek csak felfelé.100 év múlva is emlékezni fognak rájuk és ha meghallom mindig az fog eszembe jutni,h mennyire élvezték és én mennyire élveztem miközben néztem.Ciprus dettó.
Sokkal inkább ki vagyok akadva a litván helyezésen a zsűrinél.Szörnyű giccsparádé és egy csomó jó hangú éekes érdemelt volna meg helyette esélyt(Lásd Eva Boto)
Na jöhetnek a kövek,de én akkor is kitartok Ivi és a mamik mellett,mert JÓK voltak.

“én akkor is kitartok Ivi és a mamik mellett,mert JÓK voltak.” Te milyen műsort néztél? Mondd azt, hogy kitartasz mellettük, mert neked tetszettek. Bár, inkább azt se mondd, mert kétségbeejt az is. Rossz hatással van az ízlésedre az egyetem. Még egy ilyen vélemény és kiveszlek.

“azért látom ezt az évet jónak,mert nagyon sokféle dal,sokféle nyelven tudott jó helyet szerezni” Ebben egyetértünk, jó év volt, sok jó dallal, épp ezért tartom elképesztő pazarlásnak a második helyre tenni az oroszokat, mikor olyan dalok nem kerültek döntőbe, mint a Verjamem vagy a Nar jag blundar.

“mivel a szakmai zsűri is teljesen laikus ilyen téren én 10-20 fős zsűriket raknék össze,amiben közemberek is vannak.” Ezt nem értem. Egy szakmai zsűri, hogy lehet laikus? Ha laikus, akkor nagy baj van. És kitartok a mellett a véleményem mellett, hogy a zsűri legyen valóban szakmai zsűri. A közemberek húzzanak el onnan és ragadjanak telefont. A szakmai zsűri tőlem lehet egészen minimál is. Három ember: egy zeneszerző, egy előadó, egy menedzser. De valóban szakemerek legyenek. Nem Rákai Philip, aki már nézett tévét az életben. És Rakonczay helyett is inkább Presser Gábor. Csak, hogy a fajsúlybeli különbségeket érzékeltessem.

Erzsi,szeritnem annyira felesleges erről vitázni.Szerintem jók voltak,szerethetőek voltak és pont.
Minden évben esnek ki jó dalok.Nekem is vérzett a szívem néhány dalért,de van ilyen.Vegyük hozzá,hogy idén túl sok jó dal is volt.Annyi ballada közül ki kellett esnie párnak(mondjuk pont nem a szlovént és a horvátot ejtettem volna ki de mind1).
A zsűrit illetően,meg NINCS szakmai zsűri…ezt fel lehetne már lassan dolgozni.Ha egy komolyzenei szakértőt rakunk oda szinte csak balladák lennének elismerve,holott kifejezetten igényes zenének tartom pl. a román dalt.Ha meg egy sima zeneszerzőt az meg kb. annyira laikus mint mi sajnos nem tudod mi alapján megválogatni pkat(erről egész nyugodtan lehet szerintem Robit kérdezni).Csiszár abszolút szakmainak is számíthatna és a legnagyobb rosszindulatot/illetve hülyeségeket tőle hallottuk/éreztük.
Abszolút Imivel értek egyet.A zsűrinek külön pontoznia kellene mindent(ruha,előadás,hang,zene) és ez alapján megszülethetne a győztes,ami idén mondjuk szerintem ilyen szempontokból jó volt.
Lassan le lehetne zárni ezt a mami így Ivi úgy dolgot…ha neked nem tetszik,akkor ne hallgasd,de én hadd örüljek már annak,hogy egy általam kedvelt(és sokak által kedvelt) dal jó helyen végzett.Sokkal jobban kiakaszt h egy kalap alá veszi mindenki a görög és ciprusi dalt amikor mérföldekre vannak egymástól…

Szerintem ezek a zsűrik nem SZAKMAI zsűrik. Valamelyik régi versenynél, amikor talán még nem vol telefonos szavazás, azt mondta a kommentátor, hogy a zsűrit úgy próbálják összeállítani, hogy elég jól reprezentálja a társadalmat. Értve ez alatt azt, hogy kort, képzettséget tekintve meglegyen a változatosság. Így még el is tudom képzelni az eredményt, bár így sem olyan könnyen.
Vagy most változott a helyzet? Mert ha igen, akkor kinél kell reklamálni, hogy az orosz, ciprusi, görög dalt hogy a fenébe lehet ennyire felpontozni, és pl. a lettet utolsó helyre betenni???
Mert ha szakmai lenne a zsűri, annak tudnia kellene megkülönböztetni az értékeset a gagyitól, és annak megfelelően objektíven értékelni. Ha már Robek a színeket említette: ne azt mondja meg, hogy szerinte a zöld a szebb, vagy a piros, hanem hogy adott helyen/árnyalatban/mennyiségben stb. alkalmazva az most szakmailag, esztétikailag egy értékes valaminek tekinthető vagy sem.
Szubjektívnek meg ott a közönség. Aki azt mondhatja, hogy elmegy az esztéta a fenébe, neki akkor is a hupilila virágmintás Ferrari tetszik, mert az olyan vicces, meg hippi, meg lázadó, vagy cuki, és nem a tűzpiros.

2008-ban még tuti korosztály és nemek szerint gyűjtötték össze a zsűritagokat (ahová sikerült hirtelen beépítenünk egy embert), de úgy emlékszem, hogy amióta a teljes eredményt 50%-ban a zsűri befolyásolja, a zeneiparhoz köthető emberekkel töltik fel a zsűri létszámát. Bár 2008-ban is voltak zeneipari guruk, hmm… ki is volt… tudom, majd a rajongói találkozón elmondom 🙂

Mondanám, hogy legyen kötelező a zsűritagok nevének nyilvánosságra hozatala, hogy lehessen kiket emlegetni. De hát ott van Dánia, ahol nem szégyellték a nevüket adni azokhoz a gyalázatos pontokhoz…

A belgák is közölték a zsűritagok neveit, közöttük volt pl. Tom Dice. Náluk elég népes volt a zsűri, vajon mindenhol így van?

Amíg nem volt televoting, addig valóban úgy állították össze a zsűriket, hogy a társadalom egészét reprezentálja. De ma már az ilyen zsűrinek nincs értelme, a társadalom reprezentálására ott van a közönség szavazás. Ezek igenis szakemberek. Az más kérdés, hogy milyenek. Lásd mondjuk a magyar nemzeti döntő zsűrijét.

“Mondanám, hogy legyen kötelező a zsűritagok nevének nyilvánosságra hozatala, hogy lehessen kiket emlegetni.” Vagy legalább kedves édesanyjukat.

No, úgy látom lesz téma a találkozón. Ezek szerint Erzsi nem hallottad, ahogy kikeltem magamból amikor az egyik kolléga 10 vagy 12 ponot adott a mamikákra azon a bizonyos 26.-i estén? Ja, és a veled szemben ülő, hölgyek (Szilvi és Kriszta) is azt mondták, hogy nagyon jók voltak a mamik. Nem erőltethetjük rá a tömegre a mi véleményünket. És most nem a Mamik-elefteria-ivi oldálará szeretnék állni! DE! HA én elmegeyek egyszer a Balaton mellé és este buliba megyek akkor én nem tudnék bulizni a finn-szlovén-belga-német-stb dalokra, viszont a már emlitettekre igen. Zsűri összetétel (ma is) vegyes kell , hogy legyen…zenei szakember, életkor, nemek, stb. Július 7-én bővebben erről is beszélünk 🙂

A pontok ismertetése közben Szilvi többször is felzúdult ( a jelenlévők döntő többségével egyetemben) a bábuskik szárnyalása láttán, ebből nekem nem az jött le, hogy olyan nagyon tetszett volna Neki a “templomi” kórus. Persze, lehet, hogy csak nem akarta kivívni maga ellen a népharagot! 😀

Nem, valóban nem hallottam a kikelést. Ha a lányoknak tetszett, lelkük rajta. De ők outsiderek a mi zeneileg kifinomult, mélységesen szakmai társaságunkban. Nekik elnézhető.

“HA én elmegeyek egyszer a Balaton mellé és este buliba megyek akkor én nem tudnék bulizni a finn-szlovén-belga-német-stb dalokra, viszont a már emlitettekre igen.” Nem buli zene ellenes vagyok, az ukrán nálam dobogós és a románt is szeretem. De ez a műsor nem a mindenáron bulizásról szól. Számomra a minőségről szól, arról, hogy (elvileg) minden résztvevő ország az éves zenei termése legjavát mutatja be. Nem bánom, ha becsúszik egy “Mamik-elefteria-ivi” sorozat is, sőt még azt is elfogadom, ha a közönségnek ez tetszik, én csak a zsűriktől várnám el, hogy ezeket az értékükön kezelje.

“Zsűri összetétel (ma is) vegyes kell , hogy legyen…zenei szakember, életkor, nemek, stb.” Nem kell, hogy legyen. Ennek ma már nincs létjogosultsága. Minden nem és életkor telefont ragadhat, ha vélemény kíván nyilvánítani. A zsűrinek kőkeményen szakmainak kéne lenni. Szerintem.

Közben kikerültek a brit zsűri pontjai. Ők is hozták a formát, náluk a 2. elődöntőben Málta vitte a prímet, és még a döntőben is elég jónak tartották a dobogóra. A világ egyik könnyűzenei nagyhatalmának ilyen zsűrire futotta, van ilyen.

Amúgy szerintem a zsűri igazságos munkát végzett, a nézők csak a dallam fülbemászóságát nézik. Míg a szakmai zsűri nagyon sok szempontból nézi a dalokat, mint hangterjedelem, ritmusosság, a hangszerek helyes kiválasztása…stb.

Nos ha így nézi valaki akkor igazán jól teljesített a zsűri. Mert a zsűri mindig, szinte mindig máshogy fog gondolni mint a nézők.

“hangterjedelem, ritmusosság, a hangszerek helyes kiválasztása…stb. “…. és az orosz a második… biztos, hogy olyan jók voltak azok a szakmai zsűrik?

Azért, arra kiváncsi vagyok, hogy a szakmabeliek 94 pontjából mennyi volt a keleti blokkból (a nagyiknak)…
Ha megnézed az elõdöntõt, ott még mindig normálisabban jön ki az egész (8. hely) – lehet, hogy még ez sem reális, de akkor is jobban közelít a valóság felé.

Hát idén is, akár csak az eddigi években, a zsűri több ellenszenvet váltott ki belőlem, mint a nézők… Olaszországot szánalmas, hogy tavaly is felhozta a zsűri és idén is. Ritka szar volt mindkét évben, de ugye kell a szponzor, nehogy visszalépjenek megint és ezért kell őket nyomni keményen. Én még mindig azt mondom, hogy jobb volt a nézős szavazás, mert a zsűri is ugyanannyira elfogult, mint a nézők, csak ők a politikai dolgokat jobban értékelik.

R.I.P. Eurovízió 2008

Tavaly feltűnően nyomták az olaszokat előre, de idén az a dal simán megérdemelte azt a 4. helyet amit a zsűritől kapott. A mi kis házi szavazásunkba is top 5-ös lett, ha jól emlékszem… pedig mi nem igazán politikai megfontolásból szavaztunk 😉

Én se. 2008-ban is voltak gyöngyszemek, de nem volt kifejezetten erős év, Dima Bilan győzelmét meg a mai napig nem értem…

Szegény Kaliopit is szépen lehúzta a zsűri. 17. hely egy ilyen dalnak és hangnak… Pff…
Amúgy én úgy érzem, hogy az EBU ezt nem sokáig fogja hagyni. Szerintem már a 2013-as versenyen lesznek reformok, ha nem is teljes eltörlés.

Ami ingem illet ok volt nagyon a zsuri.En Romaniabol vagyok,de a roman csaj sokat hibazott ertheto a pontszama toluk.Rendben van az orosz 11ik hely,a spanyol,olasz top 5.A norveg csavo nem enekelt jol ennyi, az irek plane.Teljesen realis az utso hely.Az ukran csaj hatalmasat enekelt rossz volt a dala. Ezert szerepelt jol a zsurinel es rosszul a televotingnal.A francia csaj rettenetes dallal mire vart top 5 ra.Olyan gaz volt az a szam hogy csak na.Eleg jol enekelt ertekelte a zsuri ezert igy lett egy par pontja.Ez van.Albania,Svedorszag,Esztorszag stb abszolut megerdemelte a nagy pontokat.Ami Magyarorsagot illeti a zsuri 7ik helye az elodontoben teljesen korrekt es en is kb. oda tettem volna a dalt.Csaba jol enekelt ertekeltek is elegge.Jobban mind Katit.A dal a televotingnal nem szerepelt jol mert nem volt eleg utos,feledheto volt.A magyar hely is majdnem realis.Egyetlen egy kakuktojas van es az Izland.A televotingnal ugy jart mind Kati a tavaly.Oriasi varakozas es koppant.A zsuri is eszrevette hogy nem enekelt Jorgen eleg jol es ezert 11ik lett Izland az elodontoben a zsurinel.En egy picit fennebb tettem volna oket de nem sokkal.Es ezt ugy mondom hogy szerettem a dalt.A torok helyezes is nagyon fer es ok a zsurinel. 22ik teljesen rendben van ennyit ert realisan a dal.Az mas tal teszta hogy a sok kinti torok mind az orult szavaz.A gorog rossz eredmenynek kimondottan orulok.Fos szamert meg sokat is kapott.Szoval nagyon kell a zsuri es abszolut jol egyensulyozza a marhacsorda szavazot.

Mint a 2011-es felnőtt versenyen is, most is a közönségszavazatok sokkal közelebb állnak az értékelésemhez mint a zsűri szavazatok. Számomra a zsűri csak ront. Ezalól a magyar dalt kiválasztó zsűri se kivétel.

Megnéztem 3 ország csak zsűris szavazását:

dánok: tetszett a 3 maximális pont kiosztás (moldáv, izraeli, albán) viszont, hogy 7-et a görögök kaptak. vicc. utána még 2 zsűri által értékelhető dal ( magyar, finn) utána meg csak a szakmailag nem sokra értékelhető dalok kaptak pontot. és azt kell mondjam, hogy utána a nézők kompenzálták a szavazást jobb irányba összeségében.

britek: meglepett, hogy míg a zsűri nem értékelte a bolgár dalt, addig a közönségnél az egyik legjobbnak bizonyult, viszont itt nagyon vegyes lett a végeredmény. örültem, hogy a holland dalt mind a nézők és a zsűri is preferálta.

bosnyák: én nem értem azt, hogy lehet, hogy még a második elődöntőben 3. helyre rak egy országot, addig a döntőben első helyre. itt macedóniáról van szó. az elődöntőben a svédek megelőzték, majd a döntőben csak utánuk következnek a zsűri szavazatai alapján. itt azon gondolkoztam, hogy a zsűrinél is számít a rajtsorrend, mert még elődöntőben 2 volt macedónia, addig a döntőben 22 és jobban emlékeztek már akkor rájuk.?!
persze ez csak én egy elgondolkodásom ebben az ügyben. 😀
annak viszont örülök, hogy a törökök végre nem kapták meg a3 legnagyobb pontból valamelyiket hanem csak 4et, végre a zsűri nem értékelte őket. 🙂 egyébként ezek közül én meg a bosnyák szavazással vagyok megelégedve a legjobban. a zsűri csak minőségibb produkciókat értékelt.

jó lenne ha minél több országét láthatnám. kíváncsi lennék, köztük a magyarra is. hogy jött ki 10 pont a németeknek? 😀

Gyerekek egy valamit nem értek, hogy is van ez a zsűri és televoting tudom hogy 50-50% ez mind okés!
De nézzük meg pl. szlovénia és szlovákiát.
A zsűrinél ugyan azt a pontot kapták, de szlovákia a televotingnál többet kapott mint szlovénia, de mégis szlovénia kapta összesítésbe a több pontot ez most hogy van nagyon nem értem én ezt az egészet már?

Mindegyik kiosztja a legjobb 10 helyezettjének az 1-12 pontot, ezeket összeadják, amelyik ország csak az egyiktől kap pontot az a másiktól nyilván 0 pontot kapott. Lesz 10-20 ország melynek van pontja, 10 ha a legjobb 10 ország ugyanaz volt mind a 2 értékelőnél, a zsűrinél és a közönségnél is, 20 ha nem volt olyan ország mely mindkettőtől kapott pontot. Az így keletkező 10 legtöbb pontszámú között osztják ki az 1-12 pontot, az azonos pontszámúak közül a közönségtől több pontot kapott van előrébb, az kapja a több pontot. A zsűri 5 tagú és “szakmai”.

Sokat gondolkodtam, hogy mitől jó dal egy jó dal. Szerintem a zsűrinek a mondanivalót kellene értékelni, illetve azt, hogy a dal képes-e arra, hogy a hallgató is átérezze a vidámságot vagy épp a világfájdalmat. Legyen üzenete, felvidítson vagy megnyugtasson. Azért az idei mezőnyben egy-két kivétellel szerintem ez összejött. Én a Facebook című számmal nem értek egyet- miért kell a semmiről énekelni?

Comments are closed.