Eurovízió 2012: Színpadi megjelenítés és korlátai

Tudósító: Szücs Zoltán
Forrás: esctoday.com, eurovision.tv, Duna Televízió, oikotimes.com

Örökzöld beszédtéma az Eurovízióért rajongók körében, hogy mennyi minden múlhat azon, hogy egy adott slágerhez milyen körítést adnak hozzá a színpadi produkció során. Az előadók között is akad olyan, aki a látvány fontossága mellett voksol, de sokan esküsznek a letisztultságra. Többször is láthattuk már bizonyságát, hogy egy szál gitárral is lehet zajos sikereket elérni, de arra is volt példa, hogy vélhetően a pörgős koreográfia, vagy a feledhetetlen hangulatvilág hozott szavazatokat egy olyan dalnak, amire egyébként lehet, hogy a műsor végén már senki sem emlékezett volna.

A fesztivál történelmében ellenpélda is akad: a rosszul sikerült, ízléstelen, ne adj’ Isten giccses produkció a legjobb számokat is ellenszenvessé teheti. Mindezek után nincs is miért csodálkozni látva azt, hogy a versenyzők 2012-ben is mennyi energiát – és olykor pénzt – fektetnek be abba, hogy a tévénézőkre a hallottak mellett a szerzeményhez méltó képsorokkal is hatni tudjanak. Olykor azonban bizonyos tényezők – például szabályok és gazdasági válság – közbeszólnak, és a tervek nem válhatnak valóra májusban. Ez okozott fejfájást idén többek között a svéd képviselőnek.

Loreen hazájának nemzeti döntője, a Melodifestivalen során egy egészen egyedi show-val kápráztatta el a zsűrit és a nézőket. Az előadón kívül csupán egy táncos tartózkodott a színpadon, és ezt a zárt, privát világot szeretnék majd májusban is megmutatni a fesztivál rajongóinak. A Euphoria című dal viszont elengedhetetlenné teszi a háttérénekesek alkalmazását, így májusban belőlük is kell majd hármat alkalmazni. (Az EBU szabályai szigorúan tiltják az előre felvett vokálelemek használatát, illetve arra is kiterjednek, hogy akit hallhatunk, annak láthatónak is kell lennie. Így Loreen segítői, Johanna Beijbom, Britta Bergström és Monica Starck nem rejtőzhetnek el a színfalak mögött, a kameramozgásokkal viszont igyekeznek majd a lehető legjobban elterelni a figyelmet róluk.) Szemmel láthatóan a svédek semmit sem bíztak a véletlenre. Olyan embereket sikerült kiválasztaniuk a háttérbe, akik rendelkeznek már némi Eurovíziós tapasztalattal: Johanna Beijbom 2007-ben a máltai produkciót, Britta Bergström pedig a tavalyi oroszt támogatta hangjával. A harmadik vokalista Monica Starck, a férfi táncos pedig Ausben Jordan lesz a bakui rendezvényen.

Loreen problémája talán eltörpül a Mandinga együttes gondja mellett – ők egyik tagjukat, a harsonán játszó Tony-t lesznek majd kénytelenek száműzni a színpadról a hatfős szabály értelmében.

A görög Eleftheria Eleftheriou előtt nem az EBU szabályai, hanem a gazdasági válság állít fel akadályt – legalábbis az oikotimes.com tudósítása szerint. A honlapnak Konstantinos Rigos, az Aphrodisiac koreográfusa nyilatkozott, aki provokatív és frissítő produkciót ígér, de anyagi okokból még a jól bevált pirotechnikát is nélkülözni fogják. Férfitársaimnak üzenem, hogy mindezek ellenére se szomorodjanak el, hiszen éppen ezért várhatóan olyan kevés lesz a ruhakészítésnél rendelkezésre álló textilanyag, mint a nemzeti döntőn volt… Bár ez nem hivatalos, sejthető, hogy a pénz hiánya vezetett oda, hogy
a ciprusi Ivi Adamou visszalépett az április 21-i Eurovíziós Koncerten való szereplésétől.

Az alábbiakban górcső alá veszünk néhány olyan énekest, aki zavartalanul, problémamentesen készítheti produkcióját a nagy megmérettetésre.

Gondolkozott már valaki azon, hogy mi a közös Eric Saade-ban és Kristina Pelakovában? A válasz egyszerű: mindketten a nemzeti döntőn bevált látványvilágra alapozták az Eurovíziós fellépésüket. Az idei máltai képviselő, Kurt Calleja is ebbe a sorba fog beállni, bár kisebb változtatásokkal finomítani fogja a koreográfiát. A bolgár Sofi Marinova pedig egy interjúban kijelentette, hogy Bakuban sem lesznek táncosai – hiába a pörgős dal, ő egyedül érzi magát jól a színpadon.

Szerencsére a Compact Disco legénysége is teljes erőbedobással készülhet, és miképpen május 22-e rohamosan közeledik, egyre több részlet lát napvilágot a látványt illetően. A Duna Televízió Térkép című műsorában elárulták a srácok, mire készülnek – egy nagy földgömböt szeretnének a színpadon elhelyezni. “Soha nem használt technikát alkalmazunk majd. Különféle LED-ek lesznek rajta, és azon fognak menni vetítések, és egyébként lehet, hogy valamelyikünknek a ruháján is lesz valami ilyesmi, de hát ezt nem áruljuk el.” – tette hozzá Walkó Csaba, a zenekar frontembere.

24 Comments

Bocsánat, de ebből:
“Bár ez nem hivatalos, sejthető, hogy a pénz hiánya vezetett oda, hogy
a ciprusi Ivi Adamou visszalépett az április 21-i Eurovíziós Koncerten való szereplésétől.”

nekem az jön le, hogy Ciprus visszalépett. De erről, még az Eurovízió hivatalos oldalán sem találok semmit. Nem hinném, hogy én értelmeztem félre, de a “bár ez nem hivatalos” mondat nem a visszalépésre vonatkozik.

Akkor most mi van?

ÓH, bocsi, félre olvastam xD egyébként nagyon jó cikk, és csak annyit fűznék hozzá, hogy tavaly Oroszországnál volt az, hogy a két háttérelemet 2 férfi mozgatta és ők egyben vokálosok is voltak (gondolom, mivel a próbák felvételein látszódott, hogy ott van a szájuk előtt a mikrofon) és az szabályos volt? mivel sokszor hallatszott, hogy nem egyedül énekel, de a táncosok szája meg se rebbent.

Bizony ez jogos de ha már itt tartunk az oroszok tavaly magában a dalban is változtattak 😀 Szerintem ezeket a szabályokat az EBU sem veszi olyan komolyan. Az orosz vokalisták fönt voltak a színpad közepén az egy dolog hogy tologatták a falakat és semmi se látszott belőlük 🙂 A magyar tervel kapcsolatban meg mégegyszer leírom : nagyon jól hangzik! 🙂 De kiváncsi lennék mit akarnak vetíteni a földgömbre.

Hát én bízok Loreenbe is, meg bennünk is.
A svédek úgyis jó produkciót hoznak, és kivételesen nem bánnám, ha tényleg hasonló lenne mint a nemzetijükön.
Hát a görögöket, románokat nem kell félteni szerintem. Cyprus inkább kétesélyes, mert nem az az ország aki olyan jól szerepelne az euróvíziókon, illetve, nekik tényleg a show-n fog múlni az egész (meg a hangján).

Magyarország: Tetszik ez az ötlet. Remélem jó nagy gömb lesz! 🙂 És én még mindig bízok abban, hogy 1-2 olyan képet is majd belecsempésznek, amik hasonlóak a nem hivatalos klippben megjelentekhez. 🙂 Hajrá.

Így van! Örülök a földgömbnek, kell valami érdekes a színpadra, ami az elején leköti a nézőt. Viszont a csúcsponton, az utolsó refrén alatt valami óriási (akár lüktető) fényárt képzelek el, ami a közönséget is megvilágítja.

Sőt úgy csinálnám meg, hogy a 2:10-től (“the sound of… the sound of…”, ahol érzed, hogy most jön a legjobb rész) Csaba fejéről távolodna el a kamera úgy, hogy 2:15-kor, amikor kivillannak a reflektorok (és jön a “This is the sound of our hearts…”), már látszódik a fél aréna, és a kamera csak megy és továbbtávolodik még néhány másodpercig (lüktetnek a fények, látszódik a közönség nagy része, a színpadon ott a földgömb, ami esetleg még külön kifénylik), aztán persze megint néhány közeli refrén második felében.

Kicsit Lena “Taken by a stranger” produkciójának a legvége jut eszembe, csak ott a kamera nem távolodott, hanem lassan közelített, végiglebegett a belső térben, és az egésznek nagy húzása volt (pedig a számnak már gyakorlatilag véget ért), bennem nagyon megmaradt (http://youtu.be/KqZprvpWlcE?t=2m57s). Szóval hasonlóra gondolok, csak visszafelé. 🙂 Vagy ugyanígy akár egy oldalról berepülő kamera távolodása még jobb is lehet, így nem annyira “csőegyenes”, némi szögből nyitna a közönségre.
Bocs, most valahogy nagyon vizuális hangulatba kerültem 🙂

Sofi Marinova táncosok nélkül… csak mert ő egyedül szeret lenni XD Ez csúcs… Pedig ahhoz a dalhoz elengedhetetlenek lennének a táncosok, de ők tudják…
Na és vajon az orosz nékikék készülnek valamivel? Vagy csak kiállnak, és nyomják? 🙂
Magyarországgal kapcsolatban kicsit szkeptikus vagyok, tavaly és korábban is mindig beharangozták, hogy ilyen meg olyan jó lesz, erre a többiekhez képest nem kicsivel lett gyengébb, pl. tavaly. De ezek jó ötletek, én szurkolok, hogy megvalósuljanak, és tényleg látványosak, ütősek legyenek! 🙂

Comments are closed.