Eurovízió az M2-n: Svédország

swedenTudósító: Szücs Zoltán
Forrás: eurovision.tv

Nem kis bizonyíték a mezzo-szoprán hangú operaénekesnő, Malena Ernman népszerűségére, hogy “La voix” című dalával a nagy múltú svéd nemzeti döntőn, a Melodifestivalen-en idén olyan világsztárokat utasított maga mögé mint a BWO és az Alcazar. A számot Fredrik Kempe készítette, de a szövegírásnál maga az előadó is közreműködött. Az énekesnő az Észak-svédországi Sandviken-ből érkezik Moszkvába, de nem először fog külföldön szerepelni: gyakori vendégfellépője Európa elitoperaházainak, a bécsinek és a párizsinak díjai mutatják, hogy a hazai és az ottani közönség számára sem közömbös énekesnőről beszélünk.

Malena – mint megannyi művész – saját műfaját a kultúra oszlopos elemének vallja, de a köznép szájízének olykor nem felel meg, ezért az énekesnőnek rögös utat kellett megjárni az emberek szeretetéért és elismeréséért. Karrierje felépítésén ugyan évekig dolgozott, de az Eurovíziós Dalfesztiválon csupán három perce lesz elkápráztatni a nézőket. Az elismert művész, teljes nevén Sara Magdalena Ernman 1970-ben, november 4-én született a svéd Uppsala-ban. Szülei Lars Ernman és Eva Ernman, férje pedig egy színész, ő Svante Thunberg. Az énekesnő tagja a Royal Academy of Music-nak, azaz a “Zene Királyi Akadémiájának”, emellett világszerte ismert és keresett operaénekesnő. Képzettségéről elvégzett iskolái tanúskodnak, ezek a franciaországi Orléans konzervatóriuma, a fentebb említett akadémia és legrangosabb hazai operaénekes-képző, valamint a Royal Swedish Opera. Legelső áttörő sikerét 1998-ban aratta, amikor a Sven-David Sandström show-jában, a Standenben látványos és hibátlan műsort adott, amit persze a közönség is nagyra értékelt. Operaszereplőként is bizonyított már: volt a Figaro házassága Cherubino-ja, a Don Giovanni Zerlinája, szintén Berlinben alakította Rozinát a Barbiere Il di Siviglia-ban, és Stockholmban láthattuk a Carmen címszereplőjeként. Az Aggrippina-ban való, brüsszeli alakításával európai áttörésre volt képes. Fellépett már 2002-ben a Glyndebourne fesztiválon, ahol Nancy volt az Albert Herring-ből, és egy évvel később a Die Fledermaus című darab Orlovsky-jaként. 2006 tavaszán a Dido és Aenea címszereplője volt, és Bécsben láthattuk Annio-ként a La Clemenza di Tito-ban. 2007-ben Sesto szerepét kapta a Giulio Cesare-ban, Nerone-ét a The Coronation of Poppea-ban, Amszterdamban, emellett újra alakíthatta Cherubino-t is. 2009-ben tovább készül bővíteni a repertoárját: láthatjuk majd Hamupipőkeként Svédországban, és megint lesz Dido a Dido és Aenea-ból. Koncerteket is világszerte adott már, például Tokióban, Rómában, Madridban, Párizsban, Londonban és Los Angelesben, olyan híres emberek közreműködésével, mint Esa Pekka Salonen, Herbert Blomstedt, Sir Simon Rattle, Daniel Barenboim és Phillip Herreweghe. Szólóalbumai, a Cabaret songs, a My love, a Songs in Season és a Müllers Nachtgesänge is nagy számban kelt el. Malena Ernman már számtalanszor szerepelt a svéd televízióban is, például 2005-ben Martin Frost-tal a No strings című műsorban. Ebben az évben, március 14-én nyerte meg Stockholmban a Melodifestivalen-t és ezzel a jogot, hogy hazáját képviselhesse a hamarosan induló 54. Eurovíziós Dalfesztiválon. Hogy honnan érkezett a nevezés ötlete? Az operaénekesnő az eurovision.tv-nek ezt is elárulta. “Fredrik Kempe a dalom készítője és régi barátom. Tíz éve dolgoztunk együtt először, a stockholmi operaházban, ekkor a Standen-ben szerepeltem. Tavaly nyáron felhívott telefonon: lenne egy dalom, ami biztos tetszene nekem. A dalt ezután egy demóalbum formájában adtuk ki, és “La voix” lett a címe. Ezzel a dallal pedig nem volt kétséges, hogy benevezek a Melodifestivalen-re.” A dalversenyt ugyan nagy megmérettetésnek véli, de inkább szórakoztató dologként fogja fel, amit persze rengeteg munka előz meg – Malena nemrég készítette el versenydalához a videoklipet, és a koreográfián is már javában dolgozik.

13 Comments

Azért azt nem gondoltam volna, hogy pont a svéd dal fog rekordot dönteni: senkinek nincs véleménye róla.

Nekem van. Ez az egyik kivétel-dal, amit ismerek az ideiek közül. Azt hiszem, leírtam már: jó ez a dal, hallgatom is szívesen. Elsőosztályú. Haveroktól meg is kaptam, hogy persze, nekem mindegy mi, csak svéd legyen. (Kb. mint Robek a horvátokkal.) Az igazság az, hogy valahogy mégsem tudom rámondani erre a dalra, hogy fhú, de szeretem. Természetesen örülnék, ha valahol az élen végezne.

Tudod miért nem? Mert ezt sem tudod énekelni a kocsiban, mint a Nocturne-t.
Én is szívesen hallgatom, csak nem értem miért van az az érzésem, hogy a dal egy nagy átverés. Alenka Gotar operaénekesi képességei egy percig sem voltak kétségesek számomra. Malena Ernmanról meg ideírhatnak bármit egy szót sem hiszek el belőle.

Nagyon jóóóóóóóóóóóóó!!! Először meghallgattam: uuuh megint egy popopera? Igaz, Alenka Gotar dalát is bírtam (főleg a világító kezét), de ezt is megszerettem, sőt Top3-ban van Albánia és Bulgária mögött… Hajrá, Malena!!!

Szerintem az egyik legjobb dal az idén, egyre jobban tetszik és a színpadi show is az egyik legjobb az első elődöntőben!

Igaz, ami igaz; Malena nem az a tipikus “nagy tüdős” operaénekesnő:))
Lehet, hogy rátapintottál a lényegre. A Stay the night vagy a Hope and glory sokkal inkább az én hangfekvésemnek megfelelő. Bár, ha kell, elnyávogom én a ’95-ös lengyel Sama-t is! Csak ahhoz mindenképp felhúzott, sőt sötétített ablak kell.

Semmi extra nincs a svéd dalba,nekem elég feszültnek tűnik ahogy mozognak.A 2007es Alenka Gotar száma jobb de szerintem ezt a számot idén szeretni fogják.Erzsi hidd el amit írnak.

Sanya, én próbálom, de fülem is van. (Mint a viccben, amikor a feleség rajtakapja férjét az ágyban egy másik nővel és a férj azt mondja: Most nekem hiszel, vagy a szemednek?) Az áriás részen kívül nem is lehet hallani a hangját. Az igazi hang az egy bizonyos terjedelemben kiegyenlítetten szól. Ha az áriás részt két hétig intenzíven gyakorolnám egy énektanár segítségével, szerintem én is el tudnám énekelni. (Bocs’ ez tudom, nagyon gáz volt.) De tudod mit, még mindig jobb amikor áriázik, mert legalább nem értem a rettenetesen primitív szöveget: Can you keep a secret/I’m in love with you/ Can you make a promise / Stay forever true. Lefejeltem a klaviatúrát. Látjátok, ezért szeretem az anyanyelven éneklést. Valószínűleg azok sem tartalmaznak magvasabb gondolatokat, de legalább nem értem őket.

Én nem védek,én nem akarok bántani senkit.DE.Keressetek rá Malena Ernmanra a youtube-on.Kedves Erzsi van ott tőle olyan produkcio,amit csak néhányan tudnak kiénekelni az egész vilgáon.Lehet hogy a La Voix nem épp egy ilyen példány,mert gyakorlatilag én is eléneklem,de azér azt el kell ismerni hogy Maléna nagyon nagyon tud,és én szemény szerint bizom benne hogy megnyerik a svédek.Legalább ez egyedi.Nem sablonos mint pl. a Török.Mondjuk a Norvégokat még sokan szeretik,de sztem abban csak a zene jó,az ének nem különösebb.Persze ez csak magánvélemény,de remékem vannak akik eggyetértenek.Hajrá Malena,én szurkolok !!! 🙂

Comments are closed.